תרגול צ'י גונג על פי עונות השנה-מבוא

מאת: ענבל רז

במחשבה וברפואה הסינית מדומה היצור האנושי למיקרוקוסמוס – בבואה של היקום המקיף אותו, המכילה את הכוחות הפועלים ומניעים את הקוסמוס עצמו. הצ'י הוא המניע והוא התנועה, בלתי נראה, אך ניתן לחוש בו ולראות את השינוי שהוא יוצר בחומר, בצורה ובגוף.

הפילוסופים והרופאים הסינים חקרו את הטבע במשך אלפי שנים בכדי ללמוד כיצד לפעול עמו – לתמוך, לפתח ולהדריך את הצ'י של האדם, בהתאם לתנועת הצ'י שביקום. התבוננות זו, הובילה לידי הגילוי כי התנועה מחזורית, וכי היא מתקיימת במקביל בשמיים (כוכבים, שמש ירח), באדמה (מחזורי גדילה והתפתחות) ובאדם (מחזורי זרימת הצ'י בגוף).

עוד מצאו כי לתנועת האנרגיה חוקיות ומסלולי זרימה קבועים, וכי מקצבי התנועה שבטבע משפיעים על אלו שבאדם ולהפך. החכמים הבחינו ששנה ויממה הן מחזורי תנועה קוסמיים שמימיים, שגוף האדם מתנהל בהתאם להם. על בסיס תובנות אלו, נוסחו כללים לאורח חיים הרמוני, ובהם המלצות לתזונה, הרגלי שינה, ותרגול גופני-רוחני כמו צ'י גונג.

בסדרת כתבות זו, אנסה להתחקות אחר אותם כללים הקשורים בתמהיל היין והיאנג היוצר את זרימת הצ'י הייחודית של כל עונה. חיפוש זה, ייעשה באמצעות מיקוד תשומת הלב באיכויות היין והיאנג המשתנות מעונה לעונה ובמהלך היממה.

שלושת האחים
בלוח השנה הסיני, מורכבת כל אחת מארבעת העונות מכשלושה חודשים, המכונים גם "שלושת האחים".
החודש הראשון בכל עונה נקרא 孟 Meng האח הבכור (פברואר, מאי, אוגוסט, נובמבר) – מדומה ליורש, שנושא זיכרונות, הם שרידי העונה שחלפה, במקביל הולך ומתבסס הצ'י של העונה.
החודש השני בכל עונה נקרא Zhong 仲 האח האמצעי (מרץ, יוני, ספטמבר, דצמבר) – מבטא בגרות, בשלות והשלמה. במהלך תקופה זו מגיע הצ'י של העונה למלוא עוצמתו, הניכרת בתופעות כמו שוויון היום והלילה הסתווי והאביבי, היום הקצר והארוך בשנה (חורף וקיץ).
החודש השלישי בכל עונה נקרא Ji, 季 האח הצעיר (אפריל, יולי, אוקטובר, ינואר) – החודש של שינוי הצ'י. האנרגיה שבה אל מרכז הגוף, מתרחש שינוי ובהמשך מחלחלות ההשפעות אל האח הבכור של העונה הבאה.
במילים אחרות, החודש השלישי מתאפיין באיכות של אפשרות לשינוי.

יין ויאנג
סמל ה Taiji (היין והיאנג) הוא דגם לניתוח והתבוננות על השלם, באמצעות שני כוחות מנוגדים שנמצאים בתנועה מתמדת. הדג השחור שבאיור מייצג את היין, המוביל את התנועה מהשמיים אל הארץ, מקנה לאנרגיה צורתה על ידי תהליך של כינוס וצמצום. הצ'י הייני מתאפיין בדחיסות, חומריות, עכירות, מזינות, פסיביות, קרירות ואיטיות. מאידך, הדג האדום שבאיור מייצג את היאנג, את התנועה של התרחבות והתפשטות מן האדמה אל השמיים. הצ'י היאנגי הוא קליל, מתפשט, צלול, אקטיבי, עוצמתי, חמים ומהיר.

בצ'י גונג קושרים את כוחות היין עם רכות ותנועות ההשתרשות באדמה, ומוצאים להם ביטויים במבנה הגוף, ביציבה, בכפות הרגליים ובאגן, בדאן טיאן התחתון ובכליות. מנגד, מייחסים לכוחות היאנג את תנועת הפתיחה לעבר היקום, המתבטאת בזרימת הצי' בגוף בכלל, ובפרט בחלקים העליונים, בחזה בדאן טיאן האמצעי והעליון, בלב ובראש.

בסדרת המאמרים בנושא שאפרסם באתר בית הספר יצירה בשנה הקרובה, אתאר כיצד הכרת הדינמיקה של זרימת בצ'י בטבע לאורך עונות השנה, יכולה לעזור לנו לכוונן איכויות עדינות בתרגול, ולהביא להרמוניה גדולה יותר ביננו לבין הטבע, ולהשפעה עמוקה יותר של תרגול הצ'י קונג.

תגובות בפייסבוק

תגובות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *