התבוננות על צ'י גונג חמשת הצלילים המרפאים
במסורת הארוכה של שימוש בתרגול צ'י גונג לריפוי, שמור ברפואה הסינית מקום מיוחד לתרגול צ'י גונג המלווה בצלילים. אחד האתגרים העיקריים בצ'י גונג רפואי הוא להגיע אל האיברים הפנימיים, שכן כאשר אדם מצוי במצב של חוסר איזון עמוק בזרימת הצ'י, יש צורך להניע, לאזן ולטהר את הצ'י של האיברים הפנימיים בצורה ישירה ככל האפשר.
כל צליל יוצר תדר ייחודי, המשפיע ומכוון בצורה שונה את זרימת הצ'י בגוף. הצליל שמופק למטרות טיפול מזרים, מנקה, מרוקן או ממלא, פותח סטגנציות ועוזר באיזון האנרגטי והנפשי. התנועה המלווה את הצליל תומכת ומכוונת את זרימת הצ'י. כל אלה גורמים להשפעה ישירה וחזקה על הצ'י של האיברים הפנימיים ולריפוי מהיר יותר. לאורך השנים התפתחו בסין סוגים רבים של צ'י גונג רפואי שבהם נעשה שימוש בצלילים. המפורסם שבהם הוא תרגול ששת הצלילים המרפאים של Sun Si Miao
במאמר זה אנחנו רוצים להציג תרגול צ'י גונג רפואי עם צלילים מאסכולה המוכרת פחות במערב – שיטת zheng gong – "הדרך הישרה". תרגול זה מתייחד בשילוב של תרגול פשוט ועם זאת עוצמתי-תרגול תנועתי של הצלילים המרפאים עם מדיטציית ריפוי רבת עצמה – "איחוד האדם והיקום".
"הדרך הישרה" היא שיטת צ'י גונג מסורתית המיועדת לשיפור הבריאות ולהתפתחות רוחנית – משלבת מסורות של צ'י גונג רפואי, טאואיסטי ובודהיסטי. בתרגול "הדרך הישרה" מספר מטרות ורמות: שיפור הבריאות, ריפוי, התפתחות רוחנית והארה. צ'י גונג חמשת הצלילים המוצג כאן שייך לשלב הראשון, ומטרתו ריפוי עצמי, חיבור לאנרגיה המרפאת של היקום ויצירת בסיס לתרגולים מתקדמים יותר.
התרגול כולל חמישה חלקים המשלבים תנועה, נשימות, הגיית צלילים מסוימים, דמיון מודרך ומדיטציה – "האיחוד של האדם והיקום". בעזרת התנועה אנו מכוונים את הצ'י, בעזרת הנשימות אנו מניעים את הצ'י והמדיטציה מאפשרת למתרגל ליצור קשר עם כוחות ריפוי גבוהים. כל אלה יחדיו יוצרים השפעה מיוחדת על זרימת האנרגיה בגוף, מביאים לאיזון אנרגיית האיברים הפנימיים, לפתיחת המרידיאניים ולתחושה של שלווה ובהירות.
מאחר ו"הצלילים "דוחפים" את האנרגיה למקומות הנחוצים, האנרגיה מכוונת בצורה יעילה יותר. ניתן לראות את הקשר בין אנרגיה לצליל ואת ההשפעות ההדדיות ביניהם, האחד משלים את השני, וכך היין והיאנג מתאזנים ונוצרת הרמוניה בין אנרגיה ודם – כל חמשת האיברים המלאים וששת האיברים החלולים, עוברים ממצב של "מלאות" ו"ריקות", נוצר איזון מחודש שמאפשר לגוף לרפא את עצמו ממחלות שקשורות לחוסר האיזון הקודם. ע"י התמדה ואימונים נוצרת אפשרות להגיע לרמה גבוהה שבה נוצר איחוד בין "חמשת האלמנטים הקטנים" של גוף האדם ו"חמשת האלמנטים הגדולים" של הקוסמוס ואימא אדמה. מכאן גם שמה הנוסף של שיטה זו "הקלה של חמשת האלמנטים הקטנים". (מתוך הטקס המקורי של מאסטר Wang Shen De ")
נתחיל מסקירה של מבנה הסדרה והאופן בו היא מטפחת את הצ'י בגוף: התנועה הראשונה, "לפתוח את השמיים ליצור את האדמה", פותחת בעוצמה את זרימת הצ'י בגוף על ידי הנעה של צ'י בין החזה לאגן, בין המחמם העליון לתחתון, בין הלב לכליות, משחררת עודף חום ממרידיאן הלב ומבססת את אנרגית הכליות. התנועה השנייה "האנפה האפורה מביטה לאחור", מניעה את הצ'י של אלמנט העץ. יוצרת מתיחה עדינה בצידי הגוף, בשרירים הבין צלעים ובסרעפת, חום עודף משתחרר מכיס המרה והכבד ובית החזה מתרכך. בתנועה השלישית "האנחה של האריה הישן", שבמרכז הסדרה (ישנן שתי תנועות לפניה ושתיים אחריה), הצליל והמנח מכוונים את הצ'י למחמם האמצעי, למרכז הגוף. התנועה הרביעית, "האנחה של האריה המתעורר", מניעה את הצ'י במחמם המשולש. לאחר שנפתחה התנועה האנרגטית של העץ, האדמה, המים (כליות) והאש (לב), הצ'י מכוון מטה דרך שלושת המחממים. ולבסוף, התנועה החמישית: "להאיר את הכליות", שילוב של מנח, צליל, ודמיון מודרך: אור מוזהב שיורד לאורך ה Ren Mai ומתפצל בטבור, זורם בערוץ החגורה וממלא את הכליות.
בסדרה זו מתגלם תהליך שבו הצ'י מונע, מזין את האיברים הפנימים ומביא לריפוי. התנועה הראשונה פותחת את הזרימה בין השמיים (הלב) לארץ (הכליות) בגוף – בין מעלה ומטה. על ידי פתיחה של ציר היצירה( H-E-M) נוצרת תנועה, שפותחת בעוצמה חסימות של צ'י בגוף. התנועה השנייה מרחיבה בעדינות את צידי הגוף, פותחת את הזרימה בכבד ובכיס המרה, שהנם אחראים על התנועה הזורמת של הצ'י והקורדינאציה. אחרי הפתיחה- בתנועה השלישית, יש חזרה אל המרכז, לחיזוק הצ'י של האדמה. בתנועה הרביעית הצ'י נע דרך שלושת המחממים – פעם בימין ופעם בשמאל, ותומך בתהליכי טרנספורמציה והנעה כלליים של הצ'י. בתנועה החמישית, לאחר שהצ'י בגוף התאזן והזדכך – מטעינים את הכליות בצ'י.
ההנחיה לחזור על כל אחד מהתרגילים בסדרה שלוש, שש או תשע פעמים, מהדהדת הנעה של צ'י גם כן. מאחר ומספרים אלו קשורים על פי הנומרולוגיה הסינית לצ'י. שלוש – הספרה שמייצגת את העיקרון של הצ'י והתנועה, שש – התנועה באדם באמצעות ששת השכבות שהן ששה צמתים לתחלופה בין יין ליאנג. תשע – תנועת צ'י שלמה בשמיים בארץ ובאדם.
לסיום, כאשר כל הערוצים פתוחים מתרגול התנועות והצלילים, מתרגלים את מדיטציית – "האיחוד של האדם והיקום". חלק זה מאחד את הצ'י של הגוף עם אנרגיה מרפאת מהיקום, מעלה את התדר האנרגטי של הגוף ומאפשר לצ'י להגיע לרמה גבוהה יותר של בהירות. התרגילים קלים לביצוע. האפקט שלהם חזק ומחלות פנימיות רבות יכולות להירפא באמצעות התרגול.
בכתבה זו נתמקד בתנועה הראשונה כדי להמחיש את השפעת התרגול על זרימת הצ'י. מטרת החלק הזה היא להציג את התרגול ואת ניסיוננו והבנתנו לגבי הצורה שבה הוא משפיע על הצ'י והגוף. צ'י קונג חמשת הצלילים הוא תרגול רב עצמה, שכולל גם שימוש בנשימה הפוכה. מסיבות אלו מומלץ ללמוד אותו בהנחיית מורה בלבד.
תנועה ראשונה – "לפתוח את השמים וליצור את האדמה":
"תרגיל זה מחבר לב וכליות, מפעיל את יסוד המים של הכליות, ומרכך את יסוד האש של הלב. שני יסודות אלה מתאזנים. יין ויאנג מתאזנים ומביאים להרמוניה מחודשת בין האנרגיה המנטלית(המחשבתית) והפיזית. הרעיון הוא לכוון צ'י לנפש כך שהנפש והלב יפתחו. הצליל Aaa זורם דרך מרידיאן הלב ומנקה את ה"חום" המיותר במרידיאן ובלב. התרגיל מרפא מחלות הקשורות ללב, מטהר את האנרגיה בריאות, וטוב גם למחלות ותלונות רפואיות הקשורות לריאות. יש לשים לב, שבזמן השמעת הצליל, יש להחזיק את הפה כמה שיותר בצורה עגולה, ולנסות למשוך את הצליל זמן רב ככל האפשר. בדרך זו אנו מכוונים את ה" Nei- Qi" חזרה לדאן טיאן. " (מתוך הטקסט המקורי של מאסטר Wang Shen De)
· בשאיפה דרך האף: הזרועות נפתחות, ארוכות, לצדדים ועולות לגובה הכתפיים (התחושה: כמו בולי עץ הצפים ועולים על פני המים), כשהידיים בגובה הכתפיים, מסובבים את הזרועות והאמות, עד שכפות הידיים פונות לשמיים.
פתיחת הזרועות לצדדים מרחיבה את זרימת הצ'י בבית החזה. הפניית הידיים לשמיים פותחות את נקודות הריאות – אחת ושתיים, שמהן, בין היתר, מופץ הצ'י המזין (Ying Qi) במערכת המרדיאנים, והן מניעות ומטהרות את הצ'י בריאות בפרט ובבית החזה ובגוף בכלל.
כפות הידיים פונות לשמיים – הלאו גונג (p.c 8), נפתחת לשמיים. הלאו גונג, שייכת לקבוצה של חמש נקודות (kid1, g.v 20) הנקראות בצ'י גונג חמשת שערי הצ'י – פתחים לתחלופה של צ'י בין האדם ליקום.
· בנשיפה דרך הפה : הזרועות ממשיכות לעלות עד מעל הראש, עד שכפות הידיים פונות זו אל זו. שימו לב, הרפיה בכתפיים ובידיים.
מתיחה עדינה, למעלה אל השמיים, הצדדים של הגוף נפתחים.
· בשאיפה דרך האף: הידיים עדיין מתוחות כלפי מעלה- מהזרת ועד לאגודל, אצבע אחר אצבע – סוגרים את כף היד לאגרוף רפוי. מסובבים לאט את הזרועות והאגרופים כלפי חוץ. בבת אחת – פותחים את האגרופים, כפות הידיים פרושות, פונות למרחב ימין ושמאל.
סגירת כפות הידיים לאגרוף אצבע אחר אצבע – יוצרת מתיחה עדינה בכל מרידיאני היד, מהלב עד לריאות. סיבוב הזרועות כלפי חוץ פותח את בית השחי ואת נקודה מספר אחת של מרדיאן הלב, שנמצאת במרכזו. נקודה זו מניעה דם וצ'י במרידיאן הלב, בבית החזה ובזרועות.
שימו לב לעיסוי הפנימי ולפתיחה של הנקודות הראשונות של הלב והריאות – המערכות האנרגטיות המופקדות על הפצת הצ'י והדם. שילוב זה מביא תנועה נכונה למחמם העליון, תומך ומכין לשלב הבא – פתיחת האגרופים בבת אחת – הצ'י נפתח מכפות הידיים, מהלאו גונג (p.c8) – ליקום. פתיחת האגרופים מדגישה את מקומו של האדם כציר אנכי בין השמיים לארץ.
בנשיפה דרך הפה: מורידים לאט את הזרועות למצב ההתחלתי, ובזמן התנועה משמיעים את הצליל Aaaa. הקול צריך להיות רוויי באוויר, אין להגיע לקוצר נשימה. יש להתאים את הקול ליכולת הנשימתית ולשפר אותה בהדרגה. יש להתאים את הוצאת הקול לתנועה אותה אנחנו מבצעים בו זמנית, כלומר, הקול והתנועה צריכים לזרום ביחד ולהתאים את עצמם זה לזה.
יש לכוון את זרימת הצ'י חזרה לנקודת המקור : c.v 4 – Guan Yuan , ותשומת הלב מתמקדת בדאן טיאן התחתון (הממוקם על הציר שבין הפרינאום לקדקוד, שלוש אצבעות מתחת לטבור).
עד כה, הנענו את הצ'י בעיקר באזור בית החזה והזרועות, עתה מניעים את הצ'י למטה, ופותחים את הציר האנכי שבין החזה לאגן. הצ'י מכוון אל הדאן טיאן התחתון – בצ'י גונג זהו המחסן של אנרגית המקור ובנוסף המחסן של החומרים, התמציות, אבני הבניין של הגוף והמקור לתנועה. התנועה עם הצליל מביאה צ'י צלול פנימה ודוחפת את הצ'י הלא בריא החוצה.
לסיכום: מבין הדרכים שהרפואה הסינית פיתחה להשפעה על הצ'י ולריפוי, צ'י גונג רפואי הוא מהדרכים הפחות נפוצות. לאורך השנים, שאנחנו מתרגלים ומלמדים את צ'י גונג חמשת הצלילים המרפאים,נוכחנו מניסיון אישי ומחוויות של תלמידים, שלתרגול זה יכולת ממשית לשפר את הבריאות ולהקל בתסמינים של מחלות שונות. ובמקרה של מטופלים בדיקור וצמחי מרפא, להאיץ את השפעות התהליך הטיפולי. אנחנו מקווים שמאמר זה יעודד עוד מטפלים להתנסות בתרגול הצ'י גונג הרפואי, ואף לשלב אותו בתכנית הטיפולית למטופליהם.
אוהד קדם עומד בראש בית הספר לטאי צ'י וצ'י גונג יצירה, לומד צ'י גונג וצ'י גונג רפואי משנת 1992.
ענבל רז מטפלת ומורה לצ'י גונג ורפואה סינית מסורתית, לומדת צ'י גונג רפואי משנת 1991.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!