Medicine Buddha

מנטרה ו-Medicine Buddha

מאת: לאה טילמן
לאה טילמן לומדת צ'י קונג וטאי צ'י בבית הספר יצירה ועוסקת שנים רבות בהתפתחות רוחנית

למה דווקא מנטרה ו- Medicine Buddha? בעקבות סדנת הצ'י קונג "הריפוי המואר"' עם מאסטר אמין הו, שקשור ל-Medicine Buddha, ואחרי שהשתמשנו במנטרה Namo Ong Ah Hung, אוהד ביקש ממני למצוא מעט חומר רקע על הנושאים האלה.
לפי הוודות Vedas (כתבי קודש עתיקים מהודו שמהווים את הבסיס להינדוהיזם והשפיעו רבות גם על הבודהיזם) "הדיבור הוא מהות האנושות". כל דבר קורה דרך הדיבור. רעיונות לא מתגשמים עד אשר מבטאים אותם דרך כוח הדיבור. אפשר לראות את זה גם בתנ"ך : "ויאמר אלוהים יהי אור ויהי-אור" וכו'.

מנטרה מתייחסת לפסוק או מילה שחוזרים והוגים בהם, או מבטאים בקול, על מנת להשיג תוצאה מסוימת. מקור המילה מסנסקריט (שפה אשר השתמשו בה בהודו העתיקה, כתבי הוודות העתיקות כתובות בשפה זו) ופרושה:

מנה=מחשבה, טרה=להגן, לשחרר

על כן הפירוש המילולי של מנטרה הוא הגנה או שחרור מכוחן ההרסני של מחשבות המתרוצצות ללא הרף במוחנו. מנטרה נועדה למקד את המחשבה בדבר מסוים. כל דבר שהמחשבה מרוכזת בו, אליו נגיע בסופו של דבר.

בחלוקה גסה, ישנם שני סוגי מנטרות:
א. מנטרות בלי צורה
ב. מנטרות עם צורה

א. מנטרות בלי צורה, הן הברות אבסטרקטיות, אוניברסליות, שמזהות עם היקום כולו. בשימוש במנטרות האלה, האדם מזדהה עם הבריאה כולה, ומתאחד עמה.
מנטרות אלה מורכבות מ"הברות יסוד" (seed syllables). כל אחת מן ההברות האלה נקראת bija (seed) בסנסקריט. למשל OM היא הברה כזאת. זהו הצליל הראשוני, האוניברסלי של היקום. זהו הצליל מאחורי כל הצלילים, ויברציה שהולידה את היקום.

מנטרת אום

מנטרת אום

"הברות יסוד" מתוארות כנצחיות ומודעות, צלילים חיים. לכל הברה כזאת יש את הכוח הטרנספורמטיבי שלה, ומייצגת את הכוח הראשוני ביותר של הטבע.
כל צליל של ההברות המקודשות משפיע על התוכן הבלתי מודע הנסתר ביותר של ה-mind.
השימוש במנטרות מטהר אותנו ברמות העמוקות ביותר, וע"י כך מאפשר לנו את החיבור בחזרה לטבע האמיתי שלנו.
הנה עוד כמה דוגמאות של מנטרות בלי צורה:

Sat Nam = אמת מוחלטת
So Ham = מנטרה טבעית של הנשימה (so = צליל השאיפה, ham = צליל הנשיפה)

(That Thou Are) = Tat Tvam Asi אתה וכל מה שיש הם אחד

ב. מנטרות עם צורה, הן מנטרות בעלות תכונות אשר מייצגות את מהות האל אליו הן מופנות. ע"י חזרה מתמדת על המנטרה, אנו סופגים את המעלות והכוחות של האל הספציפי אליו התכווננו. בבודהיזם המהאיאני (Mahayana) בעיקר, משתמשים במנטרות עם צורה. חזרה מתמדת על המנטרה גורמת להעלאת הצורה הפיזית של האל. במערב נוהגים לחשוב בצורה מוטעית שזוהי דת אלילים, בעוד שהעלאת האלים עם התכונות המיוחדות של כל אחד מהם, מסמלת צדדים שונים של האל האחד. רוב האנשים אינם מסוגלים להתחבר בבת אחת עם מכלל התכונות הנעלות של האל האחד וזקוקים להתחבר באופן הדרגתי, אבל בסוף הדרך יש רק אחדות מוחלטת.

הנה כמה דוגמאות של מנטרות עם צורה:

Om Mani Padme Hum = (Behold! The jewel in the lotus)
חכמה וחמלה (jewel) הן חלק בלתי נפרד מאתנו, שמדומים לפרח הלוטוס שנוצר בביצה העכורה ופורח לפרח יפה וטהור. באמצעות התרגול המדיטטיבי אנו משנים את הגוף, הדיבור וה- mind הבלתי טהור שלנו לגוף, דיבור ו- mind טהור כמו של בודהה.

Namo Amitabha Buddha (Buddha of infinite light and infinite life)

Namo Bhaishajyaguru Buddha שבח לבודהה של הריפוי

Om Namah Sivaya מנטרה הודית ופירושה: שבח לאל שיבה, אל ההרס וההתחדשות
ישנם סוגים שונים של מנטרות שנועדו להשיג מטרות שונות: שלווה, בריאות, טיהור, העצמה אנרגטית, פרנסה וכו'. יש מנטרות שנועדו להביא אותנו לגאולה מהעולם החומרי, או להתחברות ליקום או לאני הפנימי.
המנטרה היא צליל אשר חוזר וחוזר עד אשר הוא משתלב בתודעה שלך, ולמעשה היא מנווטת אותך אל מצבים גבוהים של ערנות\מודעות.
שירת (chanting) הברות מקודשות (מנטרות), היא אחת התרגולים העתיקים ביותר בעולם לשינוי המודעות.

כיצד פועלת המנטרה
מנטרות מייצרות גלי אנרגיה מחשבתית.
הגיית כל מילה מייצרת תנודה פיזית ממשית. במשך הזמן כאשר אנו כבר יודעים איזה תוצאה מניבה אותה תנודה, אזי למילה יש כבר פירוש המקושר עם התוצאה של הגיית אותה מילה.
רמה גבוהה יותר היא רמת הכוונה. אם מוסיפים להגיית המנטרה כוונה מחשבתית, אז התנודה מכילה מרכיב נוסף שישפיע על התוצאה ויגביר אותה.

Sound energy + intention + meaning = transformation

התודעה האנושית היא הרכב של מצבי תודעה אשר נמצאים בגוף הפיזי ובגופים העדינים יותר (subtle bodies) לכל איבר יש תודעה פרימיטיבית שלו. תודעה פרימיטיבית זו מאפשרת לו לבצע את התפקוד המיוחד שלו. תפקודים דומים ומצבי תודעה קיימים גם בגופים העדינים יותר. השימוש במנטרה מפעיל תנודה חזקה, אשר תואמת תדר אנרגטי ומצב תודעתי מסוים, אליו בחרנו להתכוונן. אחרי שימוש רב במנטרה מסוימת, התהליך הזה מבטל את הויברציות הנמוכות יותר בתוכנו, ע"י כך שהן נספגות ע"י הויברציה הגבוהה יותר של המנטרה.
בשלב זה מתחולל בנו שינוי מהותי. האדם שנהיה אחד עם המצב שנגרם ע"י השימוש במנטרה.
יתפקד ויתייחס לעצמו ולסובב אותו בצורה שונה לחלוטין מאשר לפני השימוש במנטרה.

ועכשיו אנחנו מגיעים למנטרה שהמאסטר אמין הו משתמש בה בצ'י קונג הריפוי המואר:

Namo Ong Ah Hung
בסדנה שאלנו אותו אם יש למילים פירוש מילולי והוא טען שלא. כמובן אלה "הברות יסוד"(seed-syllables) וכפי שהסברתי קודם, אין להן פירוש מושגי, אלא פירוש סימבולי, עמוק יותר. בדרך כלל כשפונים לדמות כמו ה-Medicine Buddha יש מנטרה מקובלת שמשתמשים בה, שכוללת בתוכה את השם של האל המסוים, מופיעה באופן זהה בכל הטקסטים והיא :

Buddha Empowerment Mantra

This mantra is the mantra of the Medicine Buddha. If one recites this mantra, one can eliminate the sickness in the body and gain a long life. This mantra is in pure Sanskrit.

Namo Bhagavate Bhaisajya Guru Vaidurya. Prabha. Rajaya. Tathagataya. Arhate samyak sambuddhaya. Tadyatha. Om Bhaisajye bhaisajye. Bhaisya. Samudgate. Svaha!

Namo Bhaishajyaguru Buddha

Namo Yao-Shi-Fo (in Chinese)

Praise to you, Great Medicine Buddha. Praise to you, Great Buddha of the Healing of the Body!

אבל מאסטר אמין הו לא משתמש במנטרה הקלאסית של ה-Medicine Buddha אלא משתמש במנטרה של "הברות יסוד" שיכולות להיות לה משמעויות ותוצאות עמוקות יותר.

מצאתי במקורות שהמנטרה:
Ong Ah Hung הוא ההיגוי הסיני של המנטרה הבודהיסטית המפורסמת:

Om Ah Hum שלושת הברות יסוד אלה (בסנסקריט), מסמלות את השלמות המוחלטת של הגוף,הדיבור וה-mind של הבודהה. זוהי אחת המנטרות בעלות העוצמה הרבה ביותר בבודהיזם. היא טהורה ואבטיפוס בטבעה.

Om התנודה הראשונית של היקום, התגלמות היקום. היופי והחוזק של טבענו האמיתי (הגוף של הבודהה) מסמל את האין סוף, את המושלם, את הנצחי. הברה זו קשורה לצ'קרת הכתר ומיוחס לה הצבע הלבן (טוהר). מיקוד בהברה הזאת מביא שלווה, אושר עילאי, צלילות, אומץ, יציבות וחוזק.

Ah מסמל את הצליל הבלתי פוסק של הבודהה, והוא גם כוח החיים בתוכנו (הפראנה או הצ'י) מסמל את המצב הראשוני של הרוח, מסמל את מצב הריקות. הברה זו קשורה לצ'קרת הגרון, ומיוחס לה הצבע האדום (אהבה אלוהית). מיקוד בהברה הזאת מביא אנרגיה, פתיחות והתרחבות.

Hum מסמל את ה-mind של בודהה, ואת הירידה מהאוניברסליות של (Om) ללב האנושי.
מסמל את האינסופי בתוך הסופי, הנצחי בתוך הזמני. הברה זו קשורה לצ'קרת הלב ומיוחס לה הצבע הכחול (יציבות ונצחיות) מיקוד בהברה הזאת מביא הארה, נצחיות ואחדות.

המילה Namo פירושה שבח, כבוד ל- ובדרך כלל מופיע במנטרות המופנות לדמות של בודהה מסוים, למשל Namo Yao-Shi-Fo . לא הצלחתי למצוא הסבר במקורות מדוע במקרה שלנו הוא מופיע לפני Ong Ah Hung.

במנטרה Ong Ah Hung השתמשו במשך מאות רבות גם למטרות ריפוי, כך שהיא נושאת בתוכה גם את כוח הריפוי, אבל גם הרבה מעבר לזה. כאשר אנו משתמשים במנטרה הקלאסית של ה-Medicine Buddha : Namo Bhaishajyaguru Buddha או Namo Yao-Shi-Fo בסינית, אנו מבקשים ריפוי מסוים מאד של גופנו. לעומת זאת, כאשר משתמשים במנטרה Namo Ong Ah Hung , אנו פונים למשהו אוניברסלי ובראשיתי יותר, ונשיג ריפוי לא רק לגוף אלא גם לרוח.

Medicine Buddha

Medicine Buddha

MEDICINE BUDDHA
Medicine Buddha הוא דמות מרכזית בבודהיזם המהאיאני (Mahayana) בסין, טיבט, וייטנאם ויפן. אתן תזכורת קצרה על התפשטות הבודהיזם בסין כדי שנדע איפה למקם אותו.

הבודהיזם חדר לסין במאה ה-1 לסה"נ, בזמן ה- Han Dynasty, אשר הרחיבה את כוחה למרכז אסיה, ונוצרו קשרי מסחר ותרבות. בשנת 68 לספה"נ, שני נזירים בודהיסטים מהודו Dharmaraksha ו- Kasyapa הגיעו לחצר המלך Ming והחלו לתרגם טקסטים בודהיסטים רבים לסינית. במשך המאות הבאות, הבודהיזם התפשט והתחזק בסין.
במאה ה-שביעית, תחת ה-Tang Dynasty הוא כבר תפס מקום מרכזי בתרבות הסינית, והחלו להיווצר זרמים (כתות) שונים, כאשר כל זרם התרכז בטקסטים ותרגולים ייחודיים לו.

2 הזרמים הבולטים ביותר היו: Chan ו- Pure Land Buddhism
זרם ה-Chan התמקד בתרגול המדיטציה כדרך ישירה לתובנה והארה. Bodhidharma האגדי, נחשב למייסד זרם ה-Chan. הוא הגיע מהודו בשנת 520 לספה"נ, והתיישב במנזר Shaolin , שם ישב במדיטציה מול קיר במשך כמה שנים ואז החל ללמד בודהיזם.

[קוריוז קטן לחובבי הצ'י קונג: Bodhidharma ראה שהנזירים במצב גופני ירוד מאד, מרוב ישיבה במדיטציה, ולימד אותם תרגילים שנקראו Yi Jin Jing לחיזוק וגמישות השרירים. התרגילים נמסרו ממורה לתלמיד במשך מאות בשנים עד שנזיר דאויסטי הוסיף עליהם גם תרגילים לטיהור והזנת מח העצם Xi Sui Jing. התרגילים המורחבים הפכו לתרגילי צ'י קונג בשם Yi Jin Xi Sui Jing , שיטה שלמה, אשר מטהרת ומזינה את הגוף והנפש. לסקרנים, תיאור 2 השיטות באתרים הבאים:

http://www.soton.ac.uk/~maa1/chi/jineight/jin.htm

http://www.shaolin-overseas.org/articles-mar2003.html (בתחתית העמוד)

הזרם של ה-Pure Land ממקד את התרגול שלו בחזרה (דקלום) על השם של Amitabha Buddha . הטקסט המרכזי שלהם הוא הסוטרה של הבודהה הזה, אשר מלמדת שכל מי שמתמקד במנטרה הזאת, יולד בגן עדן המערבי (Pure Land) של אמיטאבה בודהה, ומשם הדרך להארה, קצרה יותר.

סוטרה בבודהיזם (Ching בסינית) – אלה הם הכתבים הרשומים של דברי בודהה שנמסרו בעל פה במשך הרבה דורות, ורק אחרי כ-400 שנים החלו לרשום אותם. הסוטרות הן חלק מה-Tripitaka (Pali Canon) , שלושת הסלים אשר מכילים את כל הכתבים הבודהיסטים העתיקים. (למתעניינים ראה: http://www.buddhanet.org/budstudy/theravada/tripitaka_main.htm

הסוטרה של Medicine Buddha שייכת ל-Mahayana Buddhist Sutras , שהן תוספת מאוחרת יותר ל-Tripitaka, מספרן כ-2000 סוטרות שנכתבו בין השנים 200 לפנה"ס ל-200 לסה"נ. רוב הטקסטים הללו תורגמו לסינית מסנסקריט, ומסתבר שבאוסף הסיני נשתמרו הרבה יותר טקסטים, כאשר הטקסטים המקוריים בסנסקריט הלכו לאיבוד בהודו בגלל הפלישות הזרות , בתקופות השונות.

הסוטרה של המדיסין בודהה קיימת היום רק בסינית וטיבטית.
ישנם 5 תרגומים לסינית מסנסקריט, שתורגמו בין השנים 317-707 לסה"נ, ויש 2 תרגומים לטיבטית. התרגום המפורסם ביותר לסינית הוא של ה-Patriarch Hsuan-Tsang משנת 650 לסה"נ. ראה סוטרה ב:

http://web.singnet.com.sg/~alankhoo/HealingSutra.htm

השמות של המדיסין בודהה:

Medicine Buddha

Master of Healing

Medicine Master

Bhaishajyaguru (בסנסקריט)

Yao-Shi-Fo (בסינית)

Yakushi Nyorai (ביפנית)

Sangye Menla (טיבטית)

Duoc Su Phat (בוייטנמית)

הסוטרה של מדיסין בודהה שייכת לסוג מסוים של סוטרות המוקדשות לדמות של בודהה מסוים וה-Pure Land (יעני גן עדן) שלו. דוגמאות של סוטרות המוקדשות לדמות מסוימת למשל: Amithaba, Akshobhya, Manjusri

המדיסין בודהה שולט על הגן עדן המזרחי (Eastern Pure Land)
סיפור המסגרת של הסוטרה מתרחש ב-Vaishali , כאשר בודהה שקיימוני נשא דרשה בפני 36000 בודהיסטוות. אחד מהם בשם Manjushri שאל את בודהה מה יקרה בעתיד הרחוק, כאשר התורה שלו תדרדר וכתוצאה מכך אנשים יסבלו ממחלות קשות. בתשובה לשאלה הזאת הבודהה גילה את הגעתו בעתיד של המדיסין בודהה, ואיך הוא יעזור ליצורים הסובלים.

הסוטרה מחולקת ל-3 חלקים:
1. החלק הראשון כולל את 12 הנדרים שהמדיסין בודהה נדר בגלגולו הקודם, כאשר היה בודהיסטוה, Pusa (bodhisattva) בסינית = [אדם אשר נמצא בשלב מתקדם מאד של הארה, אבל מוותר על ההארה הסופית כדי להישאר פה ולעזור לכל היצורים להגיע להארה]

2. החלק השני מתאר את מעלותיו של המדיסין בודהה , והדרכים השונות בהן הוא עוזר לאלה הפונים אליו.

3.החלק השלישי מתאר את הנדרים של 12 ה- Yaksha Generals (הם לוחמים גנרלים בשירות המדיסין בודהה, שנדרו להיטיב ולרפא את כל היצורים שפונים למדיסין בודהה בבקשת עזרה.

ה-Medicine Budhha תופס מקום מרכזי בפנתאון המהאיאני. במקדשים במזרח אסיה, הוא מופיע תמיד על המזבח בשילוש הקדוש בצד ימין, לצדו השמאלי של בודהה שקיימוני.

Amitabha Sakyamuni Medicine Buddha

Medicine Buddha

Medicine Buddhaהוא לובש בגדי נזיר, יושב בישיבת לוטוס מלאה. ידו השמאלית נחה בחיקו ומחזיקה צנצנת מלאה בצוף או שיקוי מרפא.

ידו הימנית נחה על ברכו, עם כף היד במודרה מסויימת המסמלת ברכה, נתינה וחמלה.

מאפיין מרכזי בדמותו הוא צבעו הכחול עמוק של אבן יקרה בשם Lapis lazuli

לפעמים גם הגן עדן שלו נקרא:

Pure Lapis Lazuli eastern Paradise

מדיסין בודהה הוא ישות מוארת, בעלת חמלה אינסופית לכל היצורים.הוא מגן עליהם מפני מחלות גופניות ונפשיות, ועוזר להם לבער את שלושת הרעלים העיקריים: הצמדות, שנאה ובורות, שהם הגורם לכל המחלות.

טיפול במחלות, ותחזוקה שוטפת של בריאות, מטרתם להביא את כל הגורמים השונים בגוף, בחזרה לאיזון, וזה כולל גוף ונפש. אם נטפל או נבקש ממדיסין בודהה עזרה הקשורה בבעיה גופנית ספציפית, ונתעלם מכך שאנו בעצם יחידה המורכבת מגוף ונפש, זה לא יעבוד.

הגוף והנפש הם בלתי נפרדים, וצריכים להשקיע את אותה כמות אנרגיה כדי לרפא את שניהם, ובעצם כאשר פונים למדיסין בודהה, הוא מפעיל את היכולת והחכמה לאבחן ולרפא את התעתוע השורשי בתוכנו, שהוא הגורם לכל תחלואינו הפיסיים והרוחניים.

ביבליוגרפיה:
Liu, X. 1997. Ancient India and ancient China: trade and religious exchange. Delhi: Oxford Univ. Press.

Fritz, S. 1989. Ritual, mantras and the human sciences. New York: P. Lang.

Alper, H. P. ed. 1989. Mantra. Albany: State Univ. of New York Press.

Thanh, M. & Leigh, P.D. 2000. Sutra of the Medicine Buddha: translated and annotated under the guidance of Dharma Master Hsuan Jung.

www.buddhanet.net

www.dharma-haven.org/tibetan/teachings-medicine-buddha.htm

תגובות בפייסבוק

תגובות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *