מבנה ושורש בטאי צ'י

בלימוד הטאי צ'י, אנחנו מחלקים את הלימוד לפנימי וחיצוני. חיצוני מתייחס לתנועת הידיים הרגליים והגוף במרחב, ופנימי מתייחס לתהליכים שקורים בתוך הגוף עצמו.כיום לימוד הטאי צ'י מתחיל לרוב מהלימוד החיצוני. אנחנו לומדים את הצורה החיצונית של התנועה, ועם התרגול ושיפור המיומנות החיצונית, מתחילים ללמוד את המיומנויות הפנימיות.שניים מהגורמים החשובים ביותר בלימוד הפנימי הם המבנה והשורש.
מבנה הוא הצורה שבה חלקי הגוף מחוברים אחד אל השני, ושורש הוא היכולת של הגוף להשאר מחובר לאדמה. המבנה שבו אנו משתמשים בטאי צ'י, הוא המבנה היעיל ביותר שמאפשר לגוף להעביר זרימה של כוח בין חלקי הגוף השונים, ובין האדמה והחוץ. מה שמאפיין את המבנה בטאי צ'י באופן כללי, הוא היכולת לזרום בצורה מעגלית וקווית, במינימום של מאמץ והשקעת אנרגיה.
השורש הוא היכולת שלנו להשאיר את המבנה של הגוף מחובר לאדמה מול לחצים חיצוניים.
כדי לשפר את המבנה והשורש, אנו משתמשים בשתי צורות תרגול עקריות –  עמידת עמוד, ובחינת תנוחות מהתבנית. צורות תרגול אלו משפרות הן את המבנה ואן את השורש.
בעמידת עמוד אנו מתרגלים עמידה בתנוחה מסויימת לאורך זמן. השהייה בתנוחה ללא שינוי, לאורך זמן ובמצב של הרפייה מאפשרת לנו למצוא את  היחסים האופטימליים בין חלקי הגוף השונים מול העומס שמפעיל עלינו כוח הכובד, ובהמשך מול עומסים חיצונים המופעלים על הגוף לכיוונים שונים.
לתרגול עמידת העמוד חשיבות עצומה למי שרוצה לשפר את רמתו בטאי צ'י ולהגיע לרמה גבוהה. את תרגול עמידת העמוד מתרגלים ממספר דקות, ועד פרקי זמן ארוכים. בקבוצת עמידת הזן של בית הספר יצירה אנחנו מתרגלים מדי שבוע עמידת עמוד לפרק זמן של 45 דקות. התרגול המסורתי לבנייה בסיסית של מבנה הוא לתרגל מדי יום עמידת עמוד של כ 45 דקות, במשך 100 ימים רצופים.
בבחינת תנוחות מהתבנית, אנחנו נעמדים בתנוחה אותה אנו רוצים לשפר, ובעזרת בן זוג, בוחנים את יעילות התנוחה והשורש מול כוחות מכיוונים שונים. חשוב להכיר בכל תנוחה את הכיוונים שאליהם היא מכוונת, מכיוון שכל תנוחה בתבנית הטאי צ' מיעודת להזרים את הכוח לכיוונים מסויימים.
תרגול נוסף שבו בוחנים את המבנה והשורש ומשפרים אותם הוא תרגול הפושינג הנדס, תרגול הזוגות הבסיסי של הטאי צ'י, עליו אכתוב בהמשך.
בקבוצות הטאי צ'י של בית הספר יצירה נשים דגש השנה על שיפור המבנה והשורש בתוך התנוחות של התבנית. למי מי שרוצה להעמיק יותר, ולהפוך את הטאי צ'י לחוויה משמעותית יותר בחייו, חשוב להתנסות בתרגולים המיוחדים של עמידת עמוד ופושינג הנדס. בשיעורים רגילים אנחנו נוגעים בשני התרגולים האלו, אבל העמקה בהם (ובייחוד בפושינג הנדס) דורשת מסגרת תרגול שמוקדשת לכך. לשם כך קיימות  הקבוצות המיוחדות – קבוצת עמידת הזן וקבוצת הפושינג הנדס.

 

הבלוג החדש

באמנויות שקימות מאות ואלפי שנים, מה יש לחדש?
דורות על גבי דורות מתרגלים טאי צ'י וצ'י קונג, ועדיין המפגש מביא כל פעם לדבר חדש. המפגש בין האומנות למי שמתרגל אותה. המפגש בין המורה לתלמיד והתלמיד למורה, המפגש בין הטכנולוגיה של העולם החדש למסורת של עולם ישן.
אני מקווה שהבלוג יהיה מקום לעוד מפגש. הזדמנות לי לספר על הדברים שאני פוגש באומנות, ולפגוש את מי שקורא דרך תגובות או שאלות. הזדמנות לתת מקום לפעילוית הרבות שקורות בבית הספר יצירה ולעודד עוד אנשים להצטרף לפנים הרבות ולעושר של הטאי צ'י והצ'י קונג.

הנה דבר חדש.

שיעור עם מאסטר לאו דה שיו

שיעור מיוחד עם לואו דה שיו

ביום ראשון ה 18.6.2006 ארחנו את לואו דה שיו לשיעור מיוחד על הצד הלחימתי של טאי צ'י צ'ואן. לואו דה שיו נחשב היום לאחד מהמורים המובילים בעולם בתחום אמנויות הלחימה הפנימיות. הוא למד שנים רבות עם המורה המפורסם הונג אי שיאנג בטאי פה, ייצג את בית ספרו בתחרויות רבות, וזכה מספר פעמים באליפות טאיוואן הפתוחה בקרבות מגע מלא. לואו חי בטאיוואן ומלמד בה גואה שינג יי וטאי צ'י צ'ואן. הוא מגיע לישראל מדי שנה בהזמנת תלמידו זאב פוקס, ולשמחתי זאב ולואו נענו לבקשתנו לערוך שיעור מיוחד למתרגלי טאי צ'י.

שיעור עם מאסטר לאו דה שיו

שיעור עם מאסטר לאו דה שיו

השיעור היווה הזדמנות מיוחדת להכיר גישה מעשית לשימוש בטאי צ'י בלחימה, ממורה שיש לו מצד אחד ניסיון לחימתי רב מאוד ומצד שני גישה מתודית מובנית ומסודרת להוראת מיומנויות הלחימה. באופן אישי נגע ללבי במיוחד הלהט, והרצון שלו להעביר לאנשי הטאי צ'י חלק מהגישה שלו למגע, שהיא הרבה יותר דינמית וראליסטית מהגישה שנלמדת כיום ברוב בתי הספר לטאי צ'י.

בסוף השיעור אני וכל מי שדיברתי איתו על חוויותיו יצאנו בהרגשה של מפגש עם מורה מהרמה הגבוהה ביותר, ושל "פתיחת עיניים" לרמה גבוהה מאוד של שימוש בטאי צ'י כאמנות לחימה.
לטובת מי שהיה בשיעור ובייחוד לטובת מי שלא היה בשיעור, אני רוצה לכתוב כאן על חלק מהדברים שחשוב לנו בעיני ללמוד מהשיעור. בנוסף, הוספנו סרטונים המדגימים את אופן התרגול של העקרונות שנלמדו בשיעור.

עוצמת המבנה
בתרגול הטאי צ'י קיים דגש רב על רכות ושחרור. דגש זה לעיתים הופך לדגש יתר, ואז התלמידים עלולים להגיע למצב שבו במפגש עם כוח היריב תהיה קריסה של המבנה. טאי צ'י צ'ואן משלב מבנה חזק עם רכות וזרימה. הכתבים המסורתיים של הטאי צ'י מתייחסים לזה במשפט "יציב כמו הר וזורם כמו נהר" במגע עם היריב עלינו להיות יציבים כהר, ואז להשתנות ולהיות זורמים כנהר. תרגלנו את השימוש ב"פאנג" (הדיפה) כדרך למפגש עם כוח היריב.
בסרטון: הדגמה של שימוש במבנה תנועת ההדיפה (פנג) למפגש עם היריב, ומעבר להתקפה.

המשכיות במגע
כאשר מתרגלים יישומים, לעיתים מתרגלים התקפה והגנה בלבד. זהו תרגול בסיסי טוב, אך לואו בשיעור הדגיש את חשיבות ההמשכיות והשינוי. כאשר היריב מתקיף, אני מגן, מתקיף, וממשיך, וממשיך, וממשיך… חשוב שלא תהיה עצירה בסיום תנועה גם במגע עם בן זוג. אותו עקרון של תרגול זורם ללא הפסקה צריך להשמר גם מול תנועת היריב.
בסרטון: מפגש עם היריב בעזרת המבנה של תנועת ההדיפה, החלפת ידיים ודחיפה ושוב החלפת ידיים ודחיפה. בהמשך התרגול מבוצע בצורה מעט יותר מעשית.

לשאוב את היריב
אחת הנקודות החשובות ביותר בשימוש בטאי צ'י בלחימה היא השימוש בכוח היריב. לואו הסביר שמכיוון שהיריב חזק, במקום להיות יותר חזק ממנו, אני רוצה להפוך אותו לחלש. כאשר היריב דוחף או מכה אותי, אני עוזר לו, "שואב" אותו פנימה, וכאשר הוא נחלש ומאבד את השורש שלו, אני ממשיך לטכניקה הבאה.
בסרטון: נטרול דחיפה בעזרת תנועת הפתיחה של הטאי צ'י, ומעבר לשחרור הכוח כלפי מטה (אן). בהמשך יש מעבר להפלה.

קרב שונה מאימון
אחת האמירות החזקות ביותר בשיעור היתה שקרב שונה מאימון. באימון אנו שואפים לשלמות, למדיטציה, לעבודה עם המודעות, הצ'י ועוד. בקרב עושים מה שאפשר. צריך לעזוב את הגישה של מה ש"נכון" בתרגול האישי, ולהתמקד במה שעובד.

למדתי בעבר מספר פעמים עם לואו ואני שמח שזכינו לארח אותו במסגרת שיעור של בית הספר יצירה. על הנושאים הללו, ונושאים קרובים נעבוד בשנה הבאה בקבוצת הטאי צ'י הלחימתי שתתקיים בימי ראשון בתל אביב.

לסיום אני רוצה להודות לזאב פוקס על שיתוף הפעולה. אני מקווה שגם בעתיד נוכל להמשיך את השיעורים המיוחדים עם לואו בביקוריו בישראל.