שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב

שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב, היא שיטת תרגול חדשה שהביא לעולם מאסטר לי ג'ונג פנג. השיטה כוללת סדרות תרגול בישיבה בעמידה ובשכיבה ומכוונת לפתיחת הלב ולפיתוח איכות של אהבה ללא תנאי. התרגול מבוסס על עקרונות הצ'י קונג המסורתי והרפואה הסינית המסורתית ומשלב את המימד הפיזי (ריפוי וחיזוק הגוף), האנרגטי/רגשי והרוחני בשיטת תרגול אחת.
לתרגול שנג זן גונג יש השפעה מרככת וקסומה שמביאה לתחושה נעימה ועמוקה של פתיחות והרמוניה. זהו תרגול מהנה ועמוק בצורה יוצאת דופן, שמתאים למתחילים ולמתקדמים כאחד.
מדי שנה מגיעים לארץ מאסטר לי ג'ון פנג ובתו לי גינג ומעבירים סדנאות מרוכזות להעמקה בצ'י קונג שנג זן.

 

אני מזמין אותך לבוא לשיעור התנסות בקבוצות המתקיימות בתל אביב, כפר סבא, וכפר חיים, או להרשם ולקבל מידע על הסדנאות הקרובות.

המסר של משה רבנו

שיטת שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב מתייחדת במסרים שמתלווים לתנועות, ובמסרים שבאים לתת לתלמידים ולכל מי שמחפש משמעות בעולם עוד השראה והבנה. מאסטר לי, המורה של השיטה מלמד שבמקורן, כל הדתות הגדולות באו למד אהבה ללא תנאי, וכל נביא העביר את המסר הזה בדרכו הייחודית. אפשר לקרוא כאן מסר שמיוחס למשה והוא בעיני מעורר השראה ומחשבה לפני חג הפסח ובכל השנה.

אוהד

המסר של משה

מרץ 1998
תרגום ועיבוד : נירה רבינוביץ'

בספרי קודש רבים, בתרבויות רבות, בדתות רבות, מסופרים הסיפורים אודותיי, אודות חיי. דברים שעשיתי, הקשר שלי עם האלוהים ויחסיי עם בני עמי.
אני רואה היום את אנשי וחש אהבה כה רבה. אהבה כה עמוקה, שאין לתארה במלים.
ניתן להגיע לכל כך הרבה תובנות דרך הסיפורים הקשורים בי, אך הסיפור החשוב ביותר הוא הסיפור אודות הדרך בה הנהגתי את העם המובחר דרך הים אל הארץ המובטחת.
האם הדברים אכן התרחשו מבחינה היסטורית או לא, האם קרו הדברים כפי שקרו אם לאו, זו לא מהות העניין. זהו פשוט סיפורו של עַם עִם מנהיג, ההולך ממקום אחד למקום אחר וחוצה את המים בחורבה.

מה זה אומר?
את הדימוי הזה ניתן למצוא כמעט בכל דרך רוחנית בעולם.
הבודהיסטים מכנים זאת "לחצות את אוקיאנוס הקיום".
בזרם אחר הדברים נקראים: "לעבור דרך החיים כדי שתוכל להגיע ל-"Heaven".
כל הדימויים הללו אומרים דבר אחד, שקיים סיפור החושף אדם העוזב את מקומו, הולך ממקום בו הוא נמצא למקום טוב יותר בו היה אמור להימצא. ותפקידי היה להוביל את העם הנבחר לארץ המובטחת.
המשמעות העמוקה יותר היא שכל בן אנוש בעולם חי את הסיפור הזה, משאיר משהו מאחוריו ובהכנעה ומתוך הסכמה אמיצה הולך אחרי מנהיגו. בוטח במנהיג כדי שיוכל להגיע לעבר השני.
בַּבַּסיס טמון הסיפור של הקיום האנושי. זו מטרת חייו של כל אדם: להגיע לעבר השני.
ומהו זה הנמצא מן העבר השני? יש האומרים שזה Heaven, גן העדן, הארץ המובטחת.
מה שנמצא מן העבר השני זו ההתנסות בקיום האמיתי. זו התחושה שקיימת אצל כל אחד הנושא את האלוהים בתוכו. כל אחד נושא את האמת בתוכו. כל אדם מכיל בתוכו אהבה ללא תנאי.
אך כדי להגיע להתנסות בחוויית התחושה הזו עליו לעבור מבחנים רבים. עליו להתגבר על פחדיו, עליו לבטוח וללכת בעקבות מנהיג, והמנהיג יראה לו הדרך.

ואז מתעוררות השאלות: האם אמשיך או אשוב על עקבותיי?
כשאדם חוצה את המים הוא מגיע לנקודה ממנה אינו יכול עוד לשוב על עקבותיו. המקום ממנו בא אינו נראה עוד, והמקום אליו הוא הולך עדיין אינו נצפה. לכן נדרשת אמונה, הכנעה, התמדה וביטחון במנהיג, תכונות ההולכות ומתעצמות מתוך תחושת ההכרח, הדבקות במטרה, השאיפה העזה, התקווה והאמונה כי ישנה אפשרות לסיים את המאבק.
אך ישנם כאלו שאין בהם האומץ הנדרש כדי להמשיך לנוע. פוחדים מהלא-נודע, מהים הגועש, רוצים לחזור על עקבותיהם ומאבדים את ההזדמנות להמשיך ולנוע קדימה. וייתכן אולי שדורות שלמים ואף חיים רבים יעברו עד ששוב תיווצר ההזדמנות לחצות את הים, והמים יהיו רדודים מספיק כדי להגיע לעבר השני.
אז כאשר ההזדמנות נמצאת, כשאפשר לחצות, כשהמעבר ברור, כשיש מנהיג, כשישנם אנשים היכולים לעזור וכשהאחרים עוברים איתך יחד, הדבר כל כך הרבה יותר קל. זו ההזדמנות להצטרף ולנוע.
למרות שייתכן שתצעד בחברת רבים, אתה למעשה באמת לבד. הבחירה להיכנס לתוך המים ולחצות לצד השני היא בחירה שעליך לעשות בעצמך.

ייתכן שכל התנאים שיקלו עליך את המעבר נמצאים, אך רק כאשר באמת יהיה זה יעדך תוכל לעשות את הדרך ולחצות לעבר השני. אך אם לא באמת תהיה זו מגמתך ורצונך האמיתי והעז, תישאר רק צופה.
האם אתה הוא מאלה הנשארים רק צופים מהצד?
האם אתה מאלה המזרזים אחרים, וכשמגיע תורך אינך נכנס בעצמך למים?
האם אתה אחד מאלו שיהיו שועטים קדימה מבלי לחשוב על אלו שלצדך אלא רק על ביטחונך האישי?

איזה סוג של נוסע אתה?
האם אתה מאלו שתחבק ותתמוך בהזדמנות ללכת קדימה, או אחד מאלו היושבים על הגדה ואומרים "זו טיפשות"? יבורכו כל אלה שחוצים ושותקים.

אז מיהו משה? מיהו משה לגביכם?
משה הוא מנהיג שפינה את הדרך להולכים בעקבותיו. והוא נמצא בכל אחד ואחד מכם. האני הפנימי שלכם, הוא המדריך אתכם ומוביל אתכם לחצות את המים. רוחו של המנהיג, רוח הנתינה, קיימת בכל אחד מכם. בין אם אתה יהודי, נוצרי או מוסלמי.
הסיפור שעבר מדור לדור לא היה מכוון רק ליהודים, העם הנבחר. כשאלוהים מדבר דרך נביאיו, דרך אלו העובדים אותו, הוא מדבר אל כולנו.
אתה מגביל ומקטין את האלוהים אם אתה טוען שהוא מדבר דרך נביאיו משה, מוחמד או ישו, ופונה רק לקבוצה נבחרת יחידה.
אלוהים מדבר אל כולם ואלוהים מדבר דרך סיפורים.
ומעבר לסיפורים כפשוטם קיימות משמעויות רבות. משמעויות היכולות להתגלות לנו ולהיחשף דרך התבוננות ולימוד.
אל תסתכל על הסיפורים כתיעוד היסטורי בלבד או כדברי דמיון שנועדו לבדר, ואף לא כסיפורים שבאו כדי ללמד כגון משלים או אלגוריות.

כל סיפור הנו סיפור של מצבים אנושיים. של תקוות ופחדים. מאבקים וכניעה. שנאה ומחילה. סבל והנאה. תחושת שייכות ובדידות. כל סוגי האהבה, כל הדרכים וכל דרגות האהבה. החיפוש אחר שלמות. הגעגוע לשוב הביתה. בכל סיפור רצון לרכוש תהילה, עושר, עוצמה, שאיפה לביטוי עצמי, להגשמה –
ש א י פ ה ל ה ג י ע ל א ר ץ ה מ ו ב ט ח ת, בה לבסוף נוכל למצוא שלווה.
מדוע נדרשו שנות נדודים רבות כל כך לפני הכניסה לארץ המובטחת?
מדוע נדרש העם לעבור קשיים כה רבים, מאבקים, מלחמות, משברים?
מדוע הצורך להרוס את המקדשים, לנתץ את האלילים?
מדוע נדרשו כל כך הרבה חוקים לפני הכניסה לארץ המובטחת?
שנות הנדודים, הקשיים והמלחמות, הם זמנים של טיהור וזיכוך הנפש.
המקדשים, הדברים שנופצו, הם האמונות הישנות. המחשבות המיושנות, דרכי החשיבה הגורמות לקשיים וסבל כה רב, עד שאי אפשר עוד להמשיך כך במסע החיים.

הארץ המובטחת זה לא רק שם מקום. הארץ המובטחת היא מצב התודעה. מצב תודעתי שנרכש תוך דבקות והיצמדות לחוקי הארץ.
לא מספיק רק לחצות את המים, לא מספיק רק להיכנס לארץ המובטחת. כדי לחצות, כדי להיכנס, נדרש מצב תודעתי מסוים. מודעות הכרתית מסוימת. ואם זו לא תושג, הארץ המובטחת תאבד.
איפה היא הארץ המובטחת היום? האם נעלמה או הפכה למשהו אחר? היכן היא באמת? היא נמצאת במודעות שלכם. בתודעה שלכם. אם לא תמצאו אותה שם, לא תמצאו אותה לעולם במקום אחר.

אך אם תמצאו אותה בתוככם, בתוך ההכרה שלכם – או אז לעולם, בכל מקום בו תימָצאו, ז ו ה י   ה א ר ץ ה מ ו ב ט ח ת.

צ'י קונג Heaven Nature Gong – סרטונים

הסדרה Heaven Nature Gong היא אחת הסדרות היפות והקסומות של שיטת שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב. לסדרה, ששמה בעבר היה קואן יין צ'י קונג, יש השפעה מרגיעה ומרככת על הגוף והנפש, והשפעה מיוחדת בריפוי בעיות ומתחים בעמוד השדרה ובגב.
אני מצרף כאן חלק מהטקסט היפה של הסדרה ושני סרטונים שבהם אפשר לראות את מאסטר לי ג'ון פנג מדגים את כל חלקי הסדרה.

התרגול של צ'י קונג קואן יין בעמידה מעניק למתרגל את החוויה של מקודשות גופו.
כאשר אדם מתרגל, הגוף מתחזק, והגב נעשה רך וגמיש. הגמישות שאדם מפתח בתרגול צ'י קונג קואן יין בעמידה, אינה מתפתחת מדחיפת הגוף לקצה גבול יכולתו, אלא משחרור, מכך שמאפשרים לצ'י להוביל, ולא לרצון. דרך התרגול, כאשר הצ'י זורם בגוף, הוא בהדרגה עושה את עבודתו, לפתיחת ליבו של המתרגל. בעשותו כך, הוא משחרר את הרכות ואת החמלה של הלב המקורי. החן שמתפתח בתרגול, הוא בפשטות השתקפות של הטבע האמיתי של לב האדם – מלא בחמלה ומלא בחן. גופנית, תרגול זה לא רק מטהר את המרידיאנים ומחזק את עמוד השדרה, אלא גם עוזר בפיתוח שרירים בריאים יותר. בזמן הרפייה בתנועה – לא המאמץ – השרירים מתחזקים.
היה חבר של גופך. למד לאהוב את הגוף. תהנה מהתרגול וראה את גופך כסירה שלך במסע שלך אל האהבה.

תנועה ראשונה: חתירה בזרם של אוויר
זוהי תנועה מאוד רכה ועדינה. היא מטפחת את המעלות ואופי טוב. עננים עולים מתוך הערפל. הלב עוקב אחר המודעות. מחשבות שמחות משוטטות במודעות. אתה חסר דאגה וקל, כמו עף מבעד לעננים.
מקור החיים בטבע. התחושה היא כאילו נולדת ומעולם לא סבלת כאב או דאגת. אתה תמים וחסר דאגות כתינוק בן יומו. החיים ניתנו לאדם להנאה. בחזרה לפשטות, בהיותו כילד, אדם יכול לחזור לטבעו האמיתי, להנות בכל הנסיבות שהחיים מביאים. יש זרעים של הנאה בכל מקום בעולם.
קלות הלב, היא המהות למציאת הנאה מקודשת זו החיים.
תנועה זו מחברת את השמיים האדמה והיקום. היא מושכת את הצ'י של היקום אל גופך דרך חמישה שערי אנרגיה – מרכז כפות הרגליים, מרכז כפות הידיים, והכתר בראש – אל הטאן טיאן (מקום אחסון הצ'י מתחת לטבור).
בזמן תרגול תנועה זו, צ'י מקיף את גופך ונכנס אליו דרך נקבוביות העור. תנועה זו טובה לכל סוגי המחלות הפנימיות.
להתנסות בשיעורי צ'י קונג לפתיחת הלב אפשר ללחוץ כאן

 

 

Heart Mind As One

הסדרה Heart Mind As One משיטת שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב, היא סדרה שיש בה רכות אין סופית. תרגול הסדרה מאפשר לנו לשחרר מתחים וחסימות בגוף, לשחרר את הרגשות, ולהתאחד עם הצ'י החיובי של היקום. לאחר שלומדים את התנועה הפיזית, ההרפיה וההרמוניה של הגוף והמודעות, אפשר להוסיף לכל תנועה משמעות נוספת מתוך הטכסטים של הסדרה. הטקסט המלא מתייחס לרמה הפיזית של הצ'י, לרמה הנפשית ולרמה הרוחנית, ולימוד שלו בשילוב עם התרגול יכול להפוך את התרגול לחוויה מלאה ועמוקה הרבה יותר. הטקסט המלא נמצא בספר Sheng Zhen Wuji Yuan Gong ותרגום לעברית ניתן למשתתפים בסדנאות העומק על הסדרה.

מתוך המבוא לסדרה:
"המטרה של תרגול צ'י קונג זה היא לחוות את כוח השמיים בתוך הגוף ובתוך עצמנו. היופי המובנה בתנועות מביא לחוויה של אהבה ללא תנאי. אין דבר חזק יותר מהכוח של אהבה ללא תנאי. היא נחווית בחמלה, בסליחה, ובחכמה. והיא נחווית גם בכוח טהור – בכוח שיוצר, ובכוח שמשנה. האדם מתאחד עם כוח חובק כל זה בתרגול Heart Mind As One.
צ'י קונג זה הוא להרגעת האופי. לאופי שליו אין בעיות ויש יכולת לטפח את הצ'י. אופי שליו הוא ריק, אין לו דאגות. הצ'י בהרמוניה והגוף באיזון. זוהי התמצית של בריאות אנושית. בהתבוננה בצ'י נע, למודעות אין כל מחשבות. כאשר המודעות פתוחה, אין כל דאגות. תנועה הופכת לדממה…"

שמות התנועות ודגשים לתרגול

תנועה ראשונה: האדם משיג את השמיים ואת כוחותיהם
לקבל צ'י מהשמיים והאדמה

תנועה שנייה: לחזור אל השמיים ולהתאחד עם הטבע
להתאחד עם הטבע ולקבל עוד צ'י מהטבע.

תנועה שלישית: לשפוך צ’י אל הדאן טיאן
צ'י נע מעלה ומטה.

תנועה רביעית: להביא את האדם לחופי ההבנה
לשחרר את איזור מקלעת השמש, צ'י עוקב אחרי התנועה.

תנועה חמישית: להרהר ולהגות
לקבל צ'י מהאדמה והשמיים וללמוד מהנדיבות שלהם.

תנועה שישית: לרדת אל האדמה
לחזק את הצ'י בטאן טיאן התחתון.

תנועה שביעית: שנג זן מטהר את האדם
לתת לצ'י להתרחב ממרכז הגוף ואז לחזור לטאן טיאן תחתון.

תנועה שמינית: הגשר של נהר השמיים
לתת לצ'י לזרום בחפשיות בגוף כולו ולשחרר את הצ'י הישן.

תנועה תשיעית: להביט אל מעמקי הלב
להביט מלמעלה אל מקום יפה ולהתמזג עם הצ'י החיובי.

תנועה עשירית: להביט אל החיים
הצ'י הטוב זורם מכפות הידיים אל הקודקוד ולמטה לכפות הרגליים ואז בחזרה.

תנועה אחת עשרה: להראות את הדרך לשיפור האדם
להתחבר לכוח של האהבה.

תרגול נעים

אוהד קדם

צ'י קונג סדרת "בחזרה לאביב"

סדרת הצ'י קונג "בחזרה לאביב" היא תרגול מהמסורת הטאואיסטית ויש בה דגש על החיבור של האדם עם ההרמוניה של הטבע. התנועות רכות וזורמות, ומשלבות דימויים מזרימת האנרגיה בטבע. החכמים הטאואיסטים הבחינו בכך שכאשר אדם מתחבר לטבע ונמצא איתו בהרמוניה, הדבר יכול להביא גם להרמוניה פנימית, לבריאות ולהתחדשות. התרגול מאפשר לנו להתחבר לאיכות התנועה ההרמונית של הטבע ובכך לעבור ממצב של מתח, דאגה וחוסר שקט, למצב של שלווה, הרמוניה ובריאות. משמעות השם חזרה לאביב היא החזרה למצב של צמיחה, ובריאות בגוף ובנפש, חזרה לאביב של הלב ושל הגוף.

מתוך הספר SHENG ZHEN WUJI YUAN GONG– a return to oness
תרגום: אוהד קדם

לפני אלף סתווים העולם היה עצום.
עשרת אלפים דברים התחילו את דרכם.
עשרת אלפים לי של שמיים ואדמה לטובת האנושות.
שחרר את הדאגות, קבל בברכה אירועים שמחים. שחק בשמיים.
חשוב לא על הבעיות, שכח את עצמך.
שוטט בחפשיות בתוך הטבע.

הנח לגוף להיות נינוח.
בכל תנועת צ'י קונג תן לגוף להיות משוחרר.
חזור לאביב, חזור לנעורים.
חזור ללב צעיר.
היה אחד עם היופי של השמיים.
התפוגג אל תוך הצ'י של האדמה, התפוגג אל תוך הטבע.

רגליך נחות על עשרת אלפים לי של אדמה.
עשרת אלפים זאנג של שמיים נחים מעל ראשך.
עננים וציפורים רוקדים ביחד.
עצי התה בהרים פורחים.
עשרת אלפים דברים טובים באים מהשמיים.
שחרר את הלב. הלב מאוד שמח. הכל מלא שמחה.

צ'י קונג זה נע עם צ'י. הנשימה טבעית. הכנס אל תוך מרחב של ריק. הכנס אל לא דבר. בלבך ובתודעתך הכל מושלם. לא טוב. לא רע. לא שמח. לא דואג. חזור בחזרה אל מצבך הטבעי. אז תוכל להתחיל צ'י קונג זה…

1. שמש האביב חזרה

2. להחזיר את השמש אל מקורה

3. לגלות מחדש את הירח

4. להחזיר את הירח

5. מקור המחשבה

6. זריחת השמש מחזירה את האור

7. לעוף ולהביט אל תשעת הרקיעים

8. לטפח את הדאן והאני הגבוה

9. הירח עולה וזורח על החדר המערבי

10. אור הירח האמיתי

11. הפריחה מחדש של פרח האביב

12. לנופף צ'י כדרך אין סופית

13. היקום רועד

14. צ'י חוזר לאביב

תנועת הסיום

 

 

תנועה ופשרה – Man Obtains Heaven and its Powers

אחד המאפיינים היחודיים של שיטת שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב, הוא המסרים המלווים את התנועות. כאשר אנחנו לומדים, התרגול התנועתי הוא הבסיס, והוא שמאפשר את התרגול החשוב יותר של המודעות.
התנועה הפיזית מאפשרת את הריפוי והחיזוק של הגוף הפיזי, ואת ההנעה של הצ'י בתוך הגוף ובין הגוף והיקום. המסרים שמלווים את התנועות, מאפשרים לנו לתת לתרגול משמעות נוספת, שמעמיקה את הפעולה של הצ'י בגוף, ומאפשרת לנו לקבל מבט רחב יותר על החיים ומשמעותם.
התנועה הראשונה בסדרת הצ'י קונג Heart Mind As One מלמדת אותנו איך לקבל צ'י מהאדמה והשמים ולפתוח את הלב. זו תנועה שמכילה עקרונות עמוקים של צ'י קונג, ויכולה להביא לתחושה של שקט, שלווה ואחדות, ביחד עם חיזוק הגוף הפיזי ושיפור הבריאות.

כשהתחלתי ללמוד צ'י קונג לפני כ 20 שנה, מאסטר אמין הו אמר לי "עדיף לדעת תנועה אחת לעומק מאשר 1000 תנועות בצורה שטחית". לאורך השנים שאני לומד ומלמד אני רואה שוב ושוב את החכמה שבמשפט הזה. בעיני, אם יש תנועה אחת שכדאי להעמיק בה, זו התנועה הזו. היא כוללת בתוכה חוויה של העקרונות העמוקים של הצ'י קונג, ובייחוד חוויה עמוקה של הקשר בין האדם האדמה והשמיים. לפי התיאוריה העמוקה של הצ'י קונג, מטרת התרגול היא לא רק לאזן את זרימת האנרגיה בתוך הגוף, אלא גם ליצור הרמוניה בין האדם, השמיים והאדמה. ברמה עמוקה, רק מתוך הרמוניה כזו יכולה לנבוע בריאות מלאה. תנועה יפה זו, ששמה " Man Obtains Heaven and its Powers" עובדת בשתי הרמות, גם משחררת את הגוף הפיזי ומניעה את הצ'י בתוכו, וגם מביאה להרמוניה עמוקה בין האדם, השמיים והאדמה. ניתן לתרגל את התנועה פעם אחת בתחילת הסדרה, או מספר פעמים. ההשפעה המלאה של התנועה באה לידי ביטוי כאשר היא מתורגלת כחלק מתוך הסדרה.

בסדנאות העומק ובקבוצת ההעמקה של בית הספר יצירה אנחנו מוסיפים לתרגול התנועתי את הלימוד של הטקסטים ומשמעותם לתרגול. אני מציג כאן חלק מהלמידה של התנועה, בעזרת חקירה של המסר המלווה אותה.

המסר שמלווה את התנועה קצר: מודעות שקטה כאשר משוחררת מהאני הקטן.

נע למעלה, מגיע אל השמיים. למטה, אל האדמה. הכל מתאחד באדם. הלב נהיה שקט.

יש אהבה בלב. הרשה להרגשה זו לחבוק אותך, ולהוביל את המודעות להתגבר על כל הפחדים והחרדות.

פירוש: המודעות שקטה כאשר משוחררת מהאני הקטן

האני הקטן הוא מה שמזין את תחושת הקטנות שלנו – הפחדים, החרדות, נטירת הטינה, הנוקשות וכדומה. הדרך של שיטת שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב, לריפוי והתפתחות, היא בעזרת התחברות לגדול – ליקום ומתוך כך לאני הגדול של המתרגל. האני הקטן יכול להיות מאוד דרמטי, מלא עליות ומורדות, התלבטויות, פחדים, בעיות ורגשות ורצונות סותרים. כאשר המודעות נמצאת בפרספקטיבה של האני הקטן, תחושות אלו "ממלאות את כל המסך" ומעצימות את עצמן. היכולת של האדם להתחבר לגדול, לטבע, ליקום ומתוך כך לאני הרחב שלו, יכולה להרחיב את נקודת המבט. האני הקטן עדיין קיים, אבל נמצא בתוך מרחב אינסופי של שקט ואיזון. לפי גישת שנג זן גונג, היקום הגדול נמצא תמיד באיזון, ואם האדם נפתח ומתחבר אליו, האיזון של היקום מהדהד במערכת האנרגטית של האדם ובכך יכול להביא אותה למצב מאוזן יותר. המשפט הראשון אם כך, מלמד אותנו על המצב שבו אנחנו עומדים, לפני תחילת התנועה הפיזית עצמה, מרפים מהאני הקטן, ומתחברים ליקום.

נע למעלה, מגיע אל השמיים. למטה, אל האדמה. הכל מתאחד באדם. הלב נהיה שקט

משפט זה מתאר ומנחה את תנועת המודעות והצ'י במהלך התנועה עצמה. בחלק הראשון של התנועה כאשר הידיים עולות למעלה ויורדות, המתרגל יכול להתחבר לצ'י הגבוה של השמיים ולהביא אותו פנימה אל תוך הגוף. לאחר מכן בהמשך התנועה פותחים את בית החזה ואת הלב, ואז בחלק השלישי הידיים יורדות לכיוון האדמה, המתרגל יכול להתחבר לצ'י של מעמקי האדמה ולהביא צ'י מזין ומרפא אל תוך גופו. בחלק האחרון של התנועה הצ'י מגיע אל מרכז בית החזה והכל מתאחד בלב. התוצאה של החיבור לגובה של השמיים ולעומק של האדמה, היא שחרור מהאני הקטן. האדם יכול להרגיש את האמת של היותו בלתי נפרד מהיקום. ואז "הלב נהיה שקט"

יש אהבה בלב. הרשה להרגשה זו לחבוק אותך, ולהוביל את המודעות להתגבר על כל הפחדים והחרדות.

משפט זה מתאר את התוצאה של תרגול התנועה. אדם שמחובר לשמיים ולאדמה, ושליבו פתוח, יכול לחוש את הטבע האמיתי של הלב- אהבה. תחושה זו יכולה להתפשט ולחבוק את המתרגל, ובכך לעזור לו להתגבר על הפחדים והחרדות – ביטוייו של האני הקטן.

תנועה זו מאפשרת לנו להכנס עמוק אל תוך מצב הצ'י קונג – חיבור עמוק לאדמה, לשמיים וללב. ככל שנעשה אותה עם הבנה, כוונה ודיוק רבים יותר, היא תאפשר לנו לתרגל את המשך הסדרה ממצב עמוק ומחובר ולעזור לנו לממש את מתנת הצ'י קונג ככלי של ריפוי והתפתחות אישית.

תרגול נעים

הכניסה למצב הצ'י קונג

בסדנת הכשרת המורים האחרונה שקיימנו בישראל עם מאסטר לי ג'ון פנג הוא דיבר על כך שצ'י קונג הוא מצב, ושישנם ארבע שלבים לכניסה למצב צ'י קונג. כשמסתכלים על צ'י קונג כעל מצב, הדגש יכול לעבור במידה מסויימת מהחיצוניות של התנועות והטכניקה של התרגול, אל המצב הפנימי שבו אנחנו מתרגלים. לגישה זו יש בעיני חשיבות רבה כאשר רוצים להפוך את תרגול הצ'י קנג לחוויה עמוקה ומלאה יותר ויותר.

כניסה למצב צ'י קונג

מאסטר לי ג'ון פנג אומר שצ'י קונג הוא מצב, וקיימים ארבעה שלבים לכניסה למצב צ'י קונג.

כיצד ניתן להיכנס למצב הצ'י קונג?
מאסטר לי מונה ארבעה שלבים, שלושה מהם משותפים בעיני לכל שיטות הצ'י קונג הנפוצות וכן לטאי צ'י ולאמנויות הלחימה הפנימיות, והרביעי משותף לשיטות הצ'י קונג ה"גבוהות" ועל כך בהמשך.

שלב ראשון: שחרור הגוף
על מנת להכנס למצב הצ'י קונג הגוף צריך להיות משוחרר ככל האפשר. המשמעות היא כמה שפחות מתח בשרירים בגוף כולו, בשרירים החיצוניים והפנימיים (שרירי הלבה). המיומנות של שחרור הגוף מחוברת מאוד לתרגול יציבה נכונה בתנוחה בה אנחנו נמצאים. אנחנו מתרגלים צ'י קונג בעמידה, בישיבה ובשכיבה, ולכל אחת מתנוחות אלו הנחיות לתרגול בה. הכלל המנחה בתנוחת העמידה והישיבה, הוא להיות קרובים ככל האפשר לקו האנך של הגוף, ולאפשר לכוח הכובד לעזור לנו למצוא את היציבה המדוייקת ביותר.
דרך קלה לשחרר את הגוף היא לעבור בעזרת המודעות על הגוף כולו מקודקוד הראש ועד לכפות הרגליים ולשחרר כל אזור ואזור בהדרגה. דרך נוספת שמתאימה למי שמתקשה להרפות בעזרת המודעות היא לכווץ כל אחד מהאזורים בחזקה ואז להרפות אותו.

שלב שני: שחרור המודעות
המשמעות של שחרור המודעות היא להרפות מהמתח המנטלי שמתבטא כרצף מחשבות בלתי פוסק שאין לנו שליטה בו ואנחנו כמו נסחפים בו, ולהיות במקום של שקט פנימי שבו המחשבות קיימות אבל לא סוחפות אותנו. על מנת להגיע למצב זה ניתן לתרגל התבוננות ברצף המחשבות, עד שבהדרגה נוצרת החוויה של אי זהות בין המחשבות והחושב, או המתבונן. בשלב זה יתכנו רגעים קטנים של שקט שמפציעים בין המחשבות, ועם תרגול מתמשך יכולים להתגבר עד לתחושה רצופה ולחוויה של השקט שנמצא מעבר לחשיבה.

שלב שלישי: שחרור הנשימה
הנשימה מחוברת בצורה ישירה לרמת המתח הגופני והמנטלי ומשפיעה עליהן בחזרה במעגל של איזון חוזר. שחרור הגוף והמודעות יכולים לעזור לנו להביא את הנשימה ממצב של נשימה מתוחה, שטחית רדודה ומהירה יחסית, למצב של נשימה משוחררת עמוקה מזינה ומרגיעה. בכיוון ההפוך, נשימה עמוקה ורגועה יכולה להביא לשרור מתח גופני ונפשי. למצב הנשימה יש חשיבות רבה בתרגול הצ'י קונג גם בגלל השפעתו על המצב הגופני והנפשי, וגם בגלל שהנשימה היא אחד ההגורמים החשובים בכניסת הצ'י לגוף. לאיכות ועומק הנשימה חשיבות מכרעת מכיוון שאנחנו מקבלים בצורה ישירה צ'י מהאוויר שמקיף אותנו בעזרת הנשימה.
על מנת להגיע לנשימה משוחררת ועמוקה אפשר בשלב ראשון להתבונן בנשימה ללא התערבות ולראות את התנועה שהיא יוצרת בתוך הגוף. בהמשך אפשר לתת לנשימה לשקוע אל האזור שמתחת לטבור (טאן טיאן תחתון) כך שבשאיפה הבטן מעט מתרחבת, ובנשיפה חוזרת חזרה.

שלב רביעי: להתאחד עם היקום
שיטות צ'י קונג רבות מנחות את המתרגלים לשחרור הגוף, המודעות והנשימה. לשלושה שלבים אלו יש חשיבות רבה בכך שהם מאפשרים זרימה טובה של צ'י, וקבלת צ'י מזין מהאוויר ובכך תורמים רבות לשיפור ההרגשה והבריאות. בגישות אלו ההסתכלות על האדם בהקשר של התרגול היא כעל מערכת אנרגטית סגורה, שהממשק שלה עם החוץ הוא דרך הנשימה. דוגמה לתרגול בגישה זו היא התרגול הפופולרי של צ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי – Ba Duan Jin.

שיטות צ'י קנוג "גבוהות" (המונח גבוה בא לסמל רמה מעודנת יותר של עבודה ולא שיפוט של שיטות טובות יותר או פחות) עוסקות בתרגול גם מתוך דגש לחיבור עם הצ'י של היקום. הצ'י של היקום כולל את הצ'י של האדמה והצ'י של השמיים שהם בתורם מתחלקים לחלוקת משנה נוספת שהיא לרוב באדמה צ'י הקרקע הצמחיה והמים (ובגישות אחרות הקרקע הרוח והמים) ובשמיים צ'י השמש הירח והכוכבים. בשתי שיטות הצ'י קונג שאותן אני לומד ומלמד שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב וז'ן גונג – הדרך הישרה יש רמות נוספות לעבודה עם הצ'י:

בשיטת ז'ן גונג – הדרך הישרה יש דגש על חיבור לצ'י המרפא של היקום שמתחברים אליו דרך אור הזהב והכסף של הבודהא המרפא כמו ב Medicine Buddha Qigong ובצ'י קונג חמשת הצלילים המרפאים.
בשיטת צ'י קונג לפתיחת הלב שנג זן יש דגש מיוחד על החיבור לצ'י של אהבה ללא תנאי, שהוא בגישה זו הצ'י הראשוני שממנו נוצרו כל סוגי הצ'י וכן היקום החמרי.
בגישה זו החיבור לצ'י של היקום מאפשר לנו להתאחד עם מערכת אנרגטית שגדולה מאיתנו ולהיעזר בה על מנת לאזן את הצ'י שלנו ולחזור לאיזון. מאסטר לי הסביר שהצ'י של היקום נמצא תמיד באיזון. מתוך כך, חיבור לצ'י של היקום והשתוות עם איכויותיו יכול לעזור לנו לחזור לאיזון.

בשפה של שיטת ז'ן גונג – הדרך הישרה כפי שמתורגל בצ'י קונג חמשת הצלילים המרפאים מדובר על האיחוד של חמשת האלמנטים הקטנים (באדם) עם חמשת האלמנטים הגדולים (ביקום) ובכך הגעה לרפוי של הגוף והנפש.
בשפה של שיטת שנג זן – צ'י קונג לפתיחת הלב מדובר על הגעה לחוויה של שנג זן – האמת העילאית שהיא החוויה של
אהבה ללא תנאי.

על מנת להגיע לחוויה של איחוד עם היקום בכניסה למצב הצ'י קונג, אנחנו יכולים לדמיין שככל שההרפיה מעמיקה והגוף שלנו משתרר, הגוף נהיה יותר ויותר אוורירי, כאילו המרחק בין המולקולות והאטומים בגוף מתרחב ויש יותר ויותר מקום ביניהם. אל תוך החלל הזה שנוצר, יכול הצ'י החיובי של היקום להיכנס. (בהמשך ישנן דרכים רבות נוספות שמובנות בתוך התרגול של שיטות אלו)

הכניסה למצב הצ'י קונג היא סוג של מיומנות שמתפתחת עם הזמן וניתן בראייה זו לראותה כמורכבת מארבעה מיומנויות שונות. תשומת לב לאיכות של כל אחת מהמיומנויות ואיזון בינהן יכולים להביא אותנו לכך שכבר בשלב ההכנה לתרגול ניכנס עמוק לתוך מצב הצ'י קונג, ובכך ההשפעה החיובית של התרגול והחוויה של התרגול יכולות לעלות עוד מדרגה בסולם התפתחות האישי שלנו בתרגול צ'י קונג.

תרגול נעים

צ'י קונג מרפא – שנג זן הילינג גונג

לקראת החורף המתקרב, נלמד בקבוצות הצ'י קונג סדרת צ'י קונג מיוחדת ששמה הילינג גונג.
זה תרגול מרפא, משיטת צ'י קונג לפתיחת הלב, שמתייחד בכך שמתרגלים אותו בישיבה על כיסא (מה שיכול לאפשר גם לאנשים חולים לתרגל) ושיש לו השפעה מיוחדת על חיזוק המערכת החיסונית ועל יכולת הריפוי של הגוף.
בסרטון אפשר לראות את החלק הראשון והחשוב ביותר של התרגול. חלק זה יכול להיות מתורגל גם כסדרה בפני עצמו.

לחזק את המערכת החיסונית – בלוטת התימוס

אחד מהדברים שאני כל פעם מתרשם מהם בתרגול צ'י קונג, הוא שהתרגול אינו מכוון רק למערכת השלד והשרירים כמו תרגולים רבים (וטובים) אחרים, אלא גם לאיברים הפנימיים. הצורה שבה בנויות התנועות בתרגול צ'י קונג, ובאופן יפה במיוחד בשיטת צ'י קונג לפתיחת הלב מאפשרת לנו לעסות, להניע, ולהמריץ את זרימת האנרגיה והדם באיברים מסויימים.

כאשר אנחנו רוצים לחזק את המערכת החיסונית, כדאי לדעת שאחד החלקים המרכזיים שלה נקרא בלוטת התימוס. בלוטה זו נמצאת בבית החזה מאחורי עצם הסטרנום, ובאופן טבעי קשה להגיע אליה בשיטות תנועה רגילות או בעזרת עיסוי. בשיטת צ'י קונג לפתיחת הלב יש תנועות רבות שמעסות את בית החזה ומניעות אותו בצורה עמוקה, עד שממש אפשר להרגיש את האיזור של בלוטת התימוס נפתח ומתמלא בזרימה.

דוגמה יפה לתנועה כזו היא התנועה שנקראת "אור הירח האמיתי", מתוך הסדרה "חזרה לאביב". בתנועה זו, הניגוד שנוצר בין תנועת הראש, הידיים והאגן, מביא לעיסוי עמוק של בית החזה, עיסוי שאפשר להרגיש אותו מגיע ממש עד לאזור של הבלוטה עצמה.

הדימוי של "חזרה לאביב" הוא דימוי של חזרה לבריאות וחיוניות, כמו של ילד. זה מעניין במיוחד כי מדע הרפואה גילה כי בלוטת התימוס מפותחת במיוחד אצל ילדים, וקטנה ואף מתנוונת לעתים עם הגיל.

אפשר לנסות בבית את התרגול, ומומלץ להתנסות בו בלמידה מסודרת עם מורה. כרגע אנחנו לומדים את הסדרה "בחזרה לאביב" בקבוצות הצ'י קונג של בית הספר יצירה, ומי שרוצה מוזמן להצטרף.

התנועה מתחילה ב 6:53

כלוב האשליה נפתח לרווחה – הפרדוקס של "לשחרר את הלב"

אנחנו מסיימים השבוע ללמוד את הסדרה "לשחרר את הלב" משיטת שנג זן גונג – צ'י קונג לפתיחת הלב. השם של הסדרה, כולל בעיני פרדוקס, כי לפי הפילוסופיה (או אולי עדיף לכתוב הידע) של שנג זן גונג, הלב האמיתי כבר משוחרר. הלב משוחרר לחלוטין, שופע אהבה, נדיבות, שמחה וחופש. לא רק שהוא משוחרר עכשיו, הוא תמיד היה משוחרר והוא תמיד יהיה משוחרר. אז מה יש לשחרר אם ככה? את הלב האמיתי, אפשר הרבה פעמים לראות אצל תינוקות וילדים. אנחנו יכולים לראות ברגעים מסויימים אור, יופי, שלווה, שפע של אנרגיה, וחופש רגשי. וכשהשקט מופר, לילדים ולתינוקות יש הרבה פעמים יכולת מופלאה לחזור אליו ולנוע בחפשיות ממצב למצב. אבל אפשר גם לראות, ולעיתים גם לחוות, איך עם ההתבגרות, משהו מסתיר את הלב האמיתי, יש כבדות, דפוסים, דאגות, פחדים, ואז כבר קשה לחוות את הלב האמיתי, אז אנחנו חווים לעתים רבות את הקושי והסבל שבחיים.
לשחרר את הלב, זה לשחרר את הלב האמיתי ממה שמעיב עליו, ממה שעוטף אותו, מכביד, מכסה, ומסתיר. מכיוון שהרבה ממה שמסתיר אותו נמצא כמתח בגוף, אנחנו משתמשים בתנועה שמשולבת עם הרפייה כדי שהכיווץ שמקיף את הלב ישתחרר. מכיוון שהמתח שמקיף אותו נמצא גם במחשבות שלנו, בראיית עולם שלא מאפשרת לנו חופש מלא, אז יש בתרגול הזדמנות ללמוד ראייה חדשה, משחררת ומשוחררת יותר של העולם.
יש טקסט מקסים שהוא חלק מהסדרה "להקשיב ללב" שמבטא את הרעיון הזה בצורה נפלאה (רעיון שיכול להפוך למוחשי בעזרת התרגול)
"כלוב האשליה נפתח לרווחה
          ואדם יכול לראות עכשיו בבהירות.
לא משנה לאן אדם מסתכל
          יש אהבה ושום דבר חוץ מאהבה.
מזרח הוא מערב, צפון הוא דרום
          כולם מובילים לאחד
המסע ממשיך מכל כיוון
          אדם רק צריך לצאת אליו
השאר מגיע כפי שהצל מגיע אחר השמש."