לי ג'ון פנג מדגים בה גואה

אחרי הסדנא האחרונה עם מאסטר לי ג'ון פנג, שלח לי זאב פוקס (שקבוצת הבה גואה שלו שכנה לקבוצות שלנו בפארק הירקון) קישור לסרט שבו מאסטר לי ג'ון פנג מתרגל בה גואה. אני רואה קשר עמוק בין טאי צ'י ובה גואה לצ'י קונג לפתיחת הלב (שנג זן). הדגש במטרות שונה, צ'י קונג לפתיחת הלב מתמקד באיזון הגוף הנפש והרוח ובפתיחת הלב, ובטאי צ'י ובבה גואה יש הרבה דגש על הצד הלחימתי, אבל בעומק הדברים, ובוודאי שבעומק של אופן התנועה אני רואה את אותו בסיס.
את עבודת הגוף היפה של הבה גואה אפשר לראות בסרטון ב 3:10 ואת הבסיס של אותה זרימה אני רואה גם בתרגול צ'י קונג לפתיחת הלב, לדוגמא בסרטון של סדרת "קואן יין בעמידה" שצרפתי למטה. נדרשות שנים רבות של אימון רציני על מנת להגיע לרמת תנועה כמו שרואים בבה גואה בסרטון. צ'י קונג לפתיחת הלב מאפשר לנו להגיע לאותן איכויות בדרך פשוטה ומהירה יותר, וללא הפיתוח של הצד הלחימתי.

צפייה מהנה.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=ajaonqHRwLQ&NR=1]

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=4cCD0l7COqk&feature=related]

חמשת האלמנטים בטאי צ'י וצ'י קונג

בלימוד טאי צ'י וצ'י קונג, אנחנו שמים דגש רב על תיאוריית הטאי צ'י (הזרימה של היין והיאנג) הן בגלל חשיבותה הרבה לתרגול והן בגלל פשטותה. כאשר רוצים להרחיב את ההבנה של התרגול, אנחנו יכולים להתקדם ברמת המורכבות, ולהשתמש בתיאוריית חמשת האלמנטים.
לחמשת האלמנטים כתיאוריה קוסמולוגית, יש נגיעה לכל תחומי החיים, מתזונה ורפואה, דרך עיצוב הבית ועד לתרגול תנועה ולחימה. באופן בסיסי חמשת האלמנטים מייצגים חמש איכויות זרימה של אנרגיה במעגל החיים, ומבחינה זו הם מייצגים רמת התבוננות מורכבת יותר ממרמת היין והיאנג בה לכל זרימה יש שתי איכויות בסיסיות.
 
אם ברמת היין והיאנג, זרימת האנרגיה מחולקת לשתי איכויות שמנוגדות ומשלימות אחת את השניה ולהן יחסים מורכבים, כאן אנחנו עוברים לחלוקה של איכויות האנרגיה לחמש, אם כי חשוב להבין שעדיין מבחינות רבות מדובר על זרימה באותו מעגל.

אנרגיית העץ קשורה לאיכות של פריצה וצמיחה, התפתחות ועליה. היא קשורה לצבע הירוק, עונת האביב, ואיבר היין שלה הוא הכבד.
אנרגיית האש קשורה להתרחבות, הבשלה ופריחה, היא קשורה לצבע האדום, לעונת הקיץ ואיבר היין הקשור אליה הוא הלב.
אנרגיית האדמה קשורה ליציבות, מרכז, הזנה, היא קשורה לצבע הצהוב, לעונת סוף הקיץ ואיבר היין הקשור אליה הוא הטחול.
אנרגיית המתכת קשורה להתכנסות, צמצום, וטוהר, היא קשורה לצבע הלבן, לעונת הסתיו, ואיבר היין הקשור אליה הוא הריאות.
אנרגיית המים קשורה לאיכות של מעמקים, זרימה, שקט, אפלה ומיסתורין, היא קשורה לצבע הכחול/שחור לעונת החורף, ואיבר היין שלה הוא הכליות.

לחמשת האלמנטים יש מערכת יחסים מורכבת בינהם שמתיחסת באופן בסיסי לצורה בה כל אלמנט "מוליד" אלמנט שאחריו במעגל ו"מרסן" אלמנט שנמצא מולו. חשוב לזכור כי האלמנטים אינם חומרים אלא איכויות אנרגיה, והלימוד שלהם יכול להיות מתוך החוויה ולא רק מתוך רשימת תכונות שמיוחסות להם.

בתרגול טאי צ'י וצ'י קונג יש שימושים רבים לתיאוריה של חמשת האלמנטים. לדוגמא:
חמשת הצעדים – בטאי צ'י, מחולקים חמשת הצעדים לפי חמשת האלמנטים, וכאשר ללומדים את הצעדים ניתן להתייחס לאיכויות האנרגטיות של האלמנטים.
חמשת איכויות התנועה – לכל אחד מחמשת האלמנטים יש איכות תנועה ייחודית. ההבנה של איכות התנועה של אלמנט מסויים ושל כולם, יכולה לאפשר לנו עוד הבנה והעמקה בכל תנועה בתרגול טאי צ'י וצ'י קונג. בו זמנית תרגול איכויות התנועה של האלמנטים יכול להעמיק את ההבנה של משמעותם.
חמשת טיפוסי האישיות – ישנה גישה שמחלקת את האנשים לחמישה טיפוסים שונים, שלכל אחד מהם מאפיינים פסיכולוגיים, גופניים, ורוחניים ייחודיים. (למי שמתעניין בהקשר הזה אני ממליץ על ספרו של אייל פוליטי – רוח פנימית). גישה זו יכולה לעזור לנו להכיר את המאפיינים שלנו ואת הצרכים שלנו התרגול.
באלכימיה הפנימית הטאואיסטית יש התיחסות ושימוש בתרגול לאיכויות הנפשיות והרוחניות של האלמנטים, וכיצד היחסים בניהם משפיעים על התרגול הפנימי.

 איכות האנרגיה של המתכת, שבה יתמקד ז'אן מישל בסדנא הקרובה, יכולה לאפשר לנו את הפניית המודעות פנימה, הורדת הצ'י אל המרכז, והתחלה של התרגול ממקום חדש ועמוק יותר.

אני מצרף שני סרטונים מהסדנא האחרונה שקיימנו עם ז'אן מישל שמראים חלק מגישתו להוראת חמשת האלמנטים. בסדנא הקרובה נתמקד באלמנט המתכת.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=xyImY68qRxU&feature=channel_page]

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=IdcQEVqOoxo]

יום הטאי צ'י והצ'י קונג הבין לאומי

ביום שישי האחרון קיימנו בפארק הירקון את ההפנינג של בית הספר יצירה לרגל יום הטאי צ'י והצ'י קונג העולמי.  זו היתה הזדמנות לחגוג ולהנות ביחד. נירה רבינוביץ העבירה לכולנו בבוקר שיעור צ'י קונג לפתיחת הלב, לאחר מכן היו הדגמות של טאי צ'י בסגנון יאנג, טאי צ'י בסגנון צ'ן, ובהגואה ז'אנג. בהמשך היום אילה גרייצר העבירה סדנת היכרות עם צ'י קונג לנשים, אנדרי פלייב סדנא על טאי צ'י בסגנון צ'ן, ואני סדנא בסיסית על יסודות הטאי צ'י. בסיום היום אנדריי העביר סדנא מאלפת על התקרקעות ועבודת זוגות.
לטובת מי שלא היה, וגם לטובת מי שהיה, אני מעלה חלק מהתמונות היפהפיות שצילם עומרי שכטר, וסרטונים מההדגמות.

אנדריי מדגים טאי צ'י בסגנון צ'ן ומקל שינג אי

 [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=qThT0q10xh0]

אני מדגים טאי צ'י בסגנון יאנג, פה ג'ינג, ותרגול ביציבה נמוכה

 [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=xNmH3xInVYE]

זאב פוקס ורוני וולדמן מדגימים תבנית בה גואה בזוג

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=gIZuguPeInA]

המיתוס של הקונג פו בשישים שניות

קיבלתי במייל מאורי מינצר סרטון מצויין שבעיני מבטא בצורה מאוד יפה את היחס למיתוס של הקונג פו (משמעות המונח קונג פו בסינית היא שיפור היכולת – כל יכולת שהיא, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר). במהלך שישים השניות של הסרטון אנחנו רואים את המחפש שמגיע למנזר שבו "הידע", את השיטה לפיתוח המיומנות, את המאמצים הכרוכים בהשגת המיומנות והיכולת (בתהליך של התמודדות ותרגול לאורך זמן), ובסוף את השגת המיומנות, הגאווה, וההכרה בכך שהלימוד הוא אין סופי, ואין שלב שבו האמנות נרכשת במלואה.
הסרטון ממש מצחיק בעיני, כדאי לראות שוב את הסוף.
צפיה נעימה.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=LX95daYgmdA&feature=PlayList&p=7502E98226DD106A&playnext=1&index=5]

לאו טסו וספר הדרך והסגולה

האדם נולד רך ועדין
במותו הוא קשה וקשיח
צמחים נולדים רכים וגמישים
במותם הם יבשים ושבירים

לכן, מי שהוא נוקשה ולא גמיש הוא תלמיד של המוות
מי שהוא רך וזורם הוא תלמיד של החיים

הקשה והקשיח ישברו
הרך והעדין יזרמו וימשיכו

לאו טסו – ספר הדרך והסגולה, תרגום שלי

המסורת הסינית מספרת, שלאו טסו היה ספרן אחראי על ספריית הקיסר בסין. לבקשת הקיסר, לאו טסו כתב את חכמתו בספר קצר, ואז עזב את סין דרך הרי המערב כשהוא רכוב על שור.

הטאו טה צ'ינג – שמתורגם לעברית בין השאר כספר הדרך והסגולה, הפך עם השנים לטקסט היסודי של הטאואיזם, ויש לו השפעה רבה על הצורה בה התפתחו תרגול הטאי צ'י והצ'י קונג בסין, בייחוד באסכולות הצ'י קונג הרכות, כמו צ'י קונג לפתיחת הלב אותו אנו מתרגלים. אין מידע הסטורי רב על לאו טסו, אבל עותקים של הספר נמצאו בקברים בסין מהתקופה שלפני 2300  שנים. כבר אז נחשב הספר ליצירה חשובה ומשפיעה בתרבות הסינית.

ספר הדרך והסגולה הוא ספר קצר שכולל 81 פרקים/שירים קצרים שמתארים את "הדרך". אופיו הפשוט של הטכסט הופך אותו לנגיש ומעניין גם למי שלא מכיר את התרבות הסינית והטאואיזם, ובמידה רבה החכמה שבו היא לא סינית אלא אוניברסלית. אני חושב שלמי שמתרגל טאי צ'י וצ'י קונג, ולמי שלומד דרך (כלשהי) להיות אדם טוב יותר, הספר הזה יכול להיות מתנה גדולה.

בשיטת צ'י קונג לפתיחת הלב, קיימת סדרת צ'י קונג ששמה "חזרה לאביב" ונוצרה בהשראת לאו טסו. את הסדרה נתחיל להכיר עם צביקי בסדנא הקרובה, ונלמד במלואה בסדנא שתהיה בחודש יוני עם מאסטר לי. אני כבר ממש מחכה לתרגל אותה.

אני מצרף קישור לשני תרגומים של ספר הדרך והסגולה. האחד בעברית והאחד באנגלית.

תרגום עברי יש כאן

תרגום אנגלי יש כאן (ויש ברשת עוד הרבה)

קריאה מהנה.

הגוף הזורם

הגוף הזורם הוא תרגול עמוק וחשוב שאנחנו לומדים עם ז'אן מישל שומה. הדרך שבה ז'אן מישל מלמד את הגוף הזורם, מחברת את עולם הצ'י קונג והטאי צ'י, בכך שבשני העולמות יש משמעות לזרימה גלית בגוף, ולחיבור של חלקי הגוף. בצ'י קונג משמשת הזרימה של הגוף הזורם לחיזוק והגמשת הגוף, להנעת הצ'י, ולפתיחת חסימות. בטאי צ'י מתווסף הערך המוסף של חיזוק כוח הגוף המלא והיכולת לבטא את כוח הגוף המלא בכיוונים שונים. מכיוון שהזרימה במהותה זהה, אנחנו יכולים להשתמש באותם תרגילי בסיס, ולאחר מכן לפתח את הזרימה לכיוונים שונים. כיום שיעור הטאי צ'י למתקדמים אנחנו ממשיכים מתרגול הגוף הזורם לתרגול תנועות הטאי צ'י ושחרור כוח (פה גי'נג). בצ'י קונג אנחנו ממשיכים מתרגול הגוף הזורם לתרגול צ'י קונג לפתיחת הלב, שמבוסס במהותו גם על תנועת הגל.
מקורו של תרגול הגוף הזורם כפי שאנחנו לומדים אותו הוא בשיטת Essence of Evolution  של מאסטר סו דונג צ'ן, וב Fluid Body Taiji שהוא חלק ממנה. מאסטר סו דונג צ'ן משתמש בשיטה עם דגש על הצד הלחימתי, וז'אן מישל שומה התאים אותה לצורת לימוד שמתאימה למתרגלי טאי צ'י וצ'י קונג כאחד. תהליך הלימוד של הגוף הזורם יכול להיות מבפנים החוצה  – מהנשימה אל התנועה החיצונית, או מהחוץ פנימה – מהתנועה החיצונית אל הפנימית. בכל מקרה במהלך התהליך אנחנו לומדים כיצד להניע את הגוף בתנועת הגל, ולהעביר את התנועה ואיתה את הצ'י והכוח לכל מקום בגוף, ובעיקר במסלול המחבר את כפות הרגליים לכפות הידיים.
לקראת הסדנא, של הגוף הזורם והאמת העילאית, צילמנו סרטון קצר שמסביר חלק מתהליך הלימוד של הגוף הזורם, כפי שלמדנו מז'אן מישל שומה.
אני מוסיף גם סרטון קצר שמראה את איכות התנועה מעוררת ההשראה של ז'אן מישל.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=F3AMnWlWXvo]

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=uAQCVY3jj9Y]

תבנית 42 התנועות של ארבעת הסגנונות

בקבוצת הטאי צ'י הוותיקה בכפר סבא, התחלנו לתרגל את תבנית 42 התנועות של ארבעת הסגנונות. לטובת כל מי שלומד את התבנית או סקרן להכיר אותה, העליתי בעמוד המאמרים באתר בית הספר את רשימת התנועות בתבנית מתורגמת לעברית
לימדתי את התבנית הזו בעבר בקורס מדריכי הטאי צ'י של בית הספר יצירה ומכללת גבעת וושינגטון וזו הפעם הראשונה שאני מלמד את התבנית במסגרת קבוצת טאי צ'י רגילה. תבנית ה 42 היא אחת התבניות היפות המעניינות והמהנות שאני מכיר, והיא מתאימה במיוחד לתלמידים בעלי נסיון שרוצים להרחיב את ההיכרות שלהם עם עולם הטאי צ'י.
התבנית המשולבת של ארבעת הסגנונות פותחה בסין בשנות השמונים, מתוך רצון ליצור סטנדרט לבחינת היכולת בטאי צ'י. בעוד שבסגנונות המסורתיים, לכל מורה יש את הפרשנות שלו, ומגוון גישות ודרכי הביצוע רב, בתבניות המודרניות יש סטנדרט ברור שמאפשר אחידות בהוראה ובתרגול, בסין וברחבי העולם. לאחר פיתוח תבנית 24 התנועות הפשוטות של סגנון יאנג בשנות החמישים, ולאחר מכן פיתוח תבניות סטנדרטיות קצרות לכל אחד מארבעת הסגנונות  המסורתיים, נוצר צורך לתבנית שתהיה משולבת לכל הסגנונות ותוכל להביא לביטוי יכולת גבוהה של תרגול. תבנית זו משמשת כתבנית תרגול לתלמידים מתקדמים, כתבנית לתחרויות, וכסטנדרט בהכשרת מורי טאי צ'י בסין.
תבנית 42 התנועות היא תבנית יפה וזורמת ובעיקר מאוד מעניינת ללימוד ומהנה לתרגול. התבנית כוללת תנועות מסיגנונות יאנג, צ'ן, וו, וסון, ומאפשרת לנו להכיר את דרכי התנועה היחודיות שמאפיינות כל סגנון.

אני מצרף כאן גם סרטון של התבנית.
את סדר התנועות ניתן למצוא במאמר כאן.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=FolGW8GcJFc]

תרגול עם אנרגיה פנימית ואנרגיה חיצונית בצ'י קונג

לקראת פתיחת הלימוד של צ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי, ומכיוון שבמקביל מתקיים שיעור של צ'י קונג הריפוי המואר, אני רוצה להאיר חלק מההבדלים בינהם במישור של תרגול עם אנרגיה חיצונית ואנרגיה פנימית.
צ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי הוא תרגול פשוט יחסית שמבוסס על התיאוריה של הרפואה הסינית המסורתית. תיאוריה זו, שבאופן כללי משמשת כבסיס לכל סוגי הצ'י קונג, מלמדת אותנו שחיזוק הצ'י של האיברים הפנימיים וזרימה טובה של צ'י ב12 המרידיאנים ובשמונת הערוצים המיוחדים מביאים לבריאות ולהחלמה מחולי. צ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי משתמש באמצעים פשוטים על מנת להניע את הצ'י במרידיאנים ולחזק את האיברים הפנימיים. האמצעי המרכזי הוא תנועה משוחררת, והאמצעי הנוסף הוא שימוש בדימויים. כאשר נעים כפי שניתן לראות בסרטון למטה, ומשלבים את הכוונה בתרגול, הצ'י יכול לנוע במרידיאנים לשחרר חסימות ולהביא חיות ובריאות לכל מקום בגוף. בסוג זה של צ'י קונג אנחנו מניעים את הצ'י שקיים בתוך הגוף, כמו במערכת השקייה של תעלות או צינורות שכאשר יש בה תנועה, המים לא יתעפשו ולא יהיו חסימות בזרימה.

בסוגים אחרים של צ'י קונג כמו בצ'י קונג הריפוי המואר, גוף הזהב וצ'י קונג לפתיחת הלב, אנחנו פועלים על פי אותם עקרונות, אבל מוסיפים עבודה גם אנרגייה חיצונית, אנרגיה שנמצאת מחוץ לגוף. מהי האנרגייה שמחוץ לגוף? בראש ובראשונה מדובר על האנרגיה של האדמה ושל השמיים, הצ'י של כדור הארץ והצ'י של היקום. אנחנו תמיד בקשר עם האנרגיות האלו, ותמיד מושפעים מהן, אבל בתרגול הצ'י קונג יש לנו אפשרות ליצור קשר מודע ופתוח יותר על מנת לתקשר עם האנרגיות של האדמה והשמיים. בתוך המרחב העצום של השמיים יש איכויות רבות של אנרגיה שאיתן ניתן ליצור קשר, ובסוגים מסויימים של צ'י קונג כמו צ'י קונג לפתיחת הלב וצ'י קונג הריפוי המואר, אנחנו יוצרים קשר עם איכויות, או יישויות שהקשר עם האנרגיה שלהן יכול לעזור לנו בריפוי ובהתפתחות. בצ'י קונג הריפוי המואר אנחנו יוצרים קשר עם אנרגיית ריפוי שקשורה לבודהא המרפא, בקואן יין צ'י קונג יוצרים קשר עם אנרגייה שקשורה לבודהא קואן יין וכן הלאה.
הרעיון של צ'י, ובייחוד של תרגול עם צ'י חיצוני, עדיין אינו נפוץ בתרבות שבה אנו חיים, ויכול להראות לחלק מהאנשים זר ואולי אפילו מוזר. מנסיוני, הדרך לבחון את מה שעומד מאחורי המילים היא התנסות בתרגול וחוויה של השפעתו.
בשיעור המבוא ביום שישי נתרגל ביחד את שני האופנים של התרגול, מתוך ריכוז בתנועה הפנימית ובזרימה בתוך הגוף, וגם עם מודעות וקשר לצ'י הרחב יותר של היקום. אחד הדברים היפים בקשר בין שני סוגי התרגול הוא שאותה תנועה יכולה לשמש אותנו בשני האופנים. התנועה השנייה בצ'י קונג הריפוי המואר – "החץ מתוך כד הזהב" זהה תנועתית לתנועה השלישית בצ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי – "הרם יד אחת אל השמיים". השימוש במודעות הוא שעושה את ההבדל וכל אחד יכול למצוא לאיזו גישה של תרגול הוא מתחבר.
בסרטון ניתן לראות שלוש דרכים לתרגול התנועה הראשונה בצ'י קונג שמונת חלקי רקמת המשי – "לדחוף את השמיים". תנועה זו פותחת את זרימת הצ'י בגוף כולו ומאזנת את זרימת האנרגיה בין האיברים הפנימיים (שלושת המחממים בשפת הרפואה הסינית).

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=90Z0rND4VtM&feature=channel_page]

טאי צ'י וילדים

מדי פעם פונים אלי הורים שמתעניינים בחוג טאי צ'י לילדיהם. בצער מסויים מסביר להם שתרגול הטאי צ'י המקובל לא מתאים לילדים וממליץ להם למצוא אמנות כמו ג'ודו או קפוארה שיותר מותאמת לילדים. במהלך השנים התנסיתי מספר פעמים בהעברת שיעורים וסדנאות לילדים. ההתרשמות שלי היא שילדים צריכים תרגול עם אופי שונה, וההוראה של הטאי צ'י צריכה לעבור שינויים רבים כדי להתאים להם. תקופה מסויימת יניב לימד בתל אביב קבוצה של טאי צ'י לילדים, וגם אז אופי הלימוד היה מאוד שונה מאופי הלימוד בקבוצת מבוגרים. נראה שהיכולת של הילדים ללמוד ולתרגל תבנית ארוכה של תנועה, קטנה בצורה משמעותית מהיכולת של המבוגרים.
את כל זה אני כותב אחרי צפיה חוזרת בילד הסיני הזה. אני לא יודע מה המוטיווציה שלו, ומהי שיטת הלימוד של המורה וואנג שיאן (שהוא אחד ממורי הטאי צ'י המוערכים ביותר בסין), אבל התוצאה מדהימה. מה שהילד מדגים זה את אחת התבניות המסורתיות של סגנון צ'ן. הזרימה, והתנועה הפנימית שאפשר לראות מרשימות גם למבוגר עם הרבה נסיון.

צפייה מהנה

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=fS0QYq26V2g]

שמונת האוצרות של משפחת יאנג

במסורת של משפחת יאנג, ישנם תרגולים שכמעט נעלמו מן העולם. תרגול פה ג'ינג – הכוח המתפרץ של הטאי צ'י נדיר מאוד כיום בסגנון יאנג. התרגול עדיין נשמר בקרב מספר מורים מהענף של יאנג צ'ן פו. יאנג צ'ן פו הוציא את תרגול הפה ג'ינג מהתבנית, והעביר אותו לתרגול עצמאי של כל תנועה בנפרד. בעוד שאת התבנית המסורתית של סגנון יאנג הפיץ יאנג צ'ן פו בכל רחבי סין, את תרגול הפה ג'ינג לימד יאנג צ'ן פו לקבוצה מצומצמת של תלמידים בכירים שלימדו את התרגול לתלמידיהם הקרובים וכך הפך תרגול זה לנדיר יחסית. בבית הספר יצירה תרגלנו עד היום בשלבים מתקדמים לפי המסורת של יאנג צ'ן פו שאותה למדתי מאמין הו. בשנה שעברה בסדנא עם ז'אן מישל למדתי להכיר עוד דרך מהמסורת של משפחת יאנג לתרגול פה ג'ינג. מדובר בשמונת האוצרות של משפחת יאנג – Yang Family Baduan Jin, תרגול שנשמר בקרב תלמידיו של יאנג ג'יאן הו, אביו של יאנג צ'ן פו שהיה מורה מפורסם והדגיש ברוח התקופה את הצד הלחימתי. בסדנא האחרונה למדנו מז'אן מישל את החלק הראשון (מתוך שמונה) ואנחנו מתרגלים ולומדים אותו בקבוצת המדריכים ובקבוצת הטאי צ'י המסורתי ביום ראשון, בשילוב עם תרגילי הגוף הזורם. מי שמעוניין להתנסות בתרגול, מוזמן לשיעורי הטאי צ'י המסורתי.

אני מצרף שני סרטי וידאו. באחד ניתן לראות פו זונג וון תלמידו הבכיר של יאנג צ'ן פו מדגים פה ג'ינג, ובשני את תרגול שמונת האוצרות של משפחת יאנג מהענף של יאנג ג'יאן הו.

 [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=flJtKBTlKL8]

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=P0DLuiBBkNs]