Essence Of Evolution אמנות הלחימה של סו דונג צ'ן

From shape to essence – From tradition to evolution

From the pursuit of limitation to the research of possibility

Essence of Evolution    Su Dong-Chen

במשך השנים שאני לומד טאי צ'י וצ'י קונג, שמעתי מספר פעמים על סו דונג צ'ן, מורה מוערך ויוצא דופן, שפיתח גישה משלו לתרגול אומנויות הלחימה הפנימיות. סו דונג צ'ן למד בה גואה טאי צ'י ושינג אי עם המורה המפורסם הונג אי שיאנג בטאייוואן, ולאחר מכן המשיך ולמד עם מורים נוספים בטאיוואן סין ויפאן. הוא התפרסם בטאייוואן כשזכה מספר פעמים באליפויות לחימה במגע מלא, ולאחר מכן התפרסם כמורה בעל יכולות לחימתיות ברמה הגבוהה ביותר. בעקבות המפגש והסדנאות עם ז'אן מישל שומה (שלמד הרבה מסו דונג צ'ן),  חזרתי להתעניין בגישתו ובאמנות הלחימה שפיתח Essence Of Evolution .
המאמרים של סו דונג צ'ן מעניינים מאוד וניכר שמדובר במורה עם נסיון רב בלחימה, ידע מסורתי, וגישה מודרנית שבודקת מה עובד ומה לא. אחד הדברים היפים בגישה שלו הוא ההתייחסות לנושא הסגנון. בעוד שהגישה המסורתית מייחסת חשיבות רבה לסגנון אמנות הלחימה (טאי צ'י, בהגואה שאולין וכו) ואנשים מקדישים שנים רבות להעמקה בסגנון, סו טוען שלימוד סגנון באמנויות הלחימה הוא ההתחלה ולא הסוף, הבסיס ולא ראש הפירמידה. בעיניו של סו, סגנון בא לתת בסיס תנועתי, ובסיס במגע ולחימה, אבל אחרי שלומדים סגנון, נכנסים בשער של אומנות הלחימה ואז הסגנון מאבד מחשיבותו מול פיתוח יכולת הלחימה, שיכולה להיות חופשית מהכבלים של סגנון זה או אחר. הגישה של סו, לא תואמת את הגישה המקובלת שמדגישה את הסגנון, אבל יש בה בעיני חשיבה מפוכחת מתקדמת ורעננה.
 בסרטון ניתן לראות הדגמות טאי צ'י שינג אי ובהגואה של סו דונג צ'ן. למי שמתעניין עוד מומלץ מאוד לקרוא מהמאמרים באתר Essence Of Evolution

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=vlkIys9GHYQ]

טאי צ'י לחימתי בסגנון צ'ן

לקראת פתיחת הקבוצה ללימוד סגנון צ'ן, אני מצרף כאן סרטון חדש שצילמנו בפארק ובו אנדריי מדגים עם יניב מעט מהיישומים הלחימתיים של תנועת הפתיחה של סגנון צ'ן. ביישום המרכזי ניתן לראות שימוש  בצ'י נה – אמנות הבריחים והנעילות, שמצויה בשפע בסגנון צ'ן. חלק מהיופי של הטאי צ'י בשבילי הוא שברמה גבוהה של היכרות עם התנועה, לכל זווית קטנה ולכל ניואנס של תנועה יכולות להיות משמעויות רבות בתרגול עם בן זוג.

[YOUTUBE:http://www.youtube.com/watch?v=H8Qn07mHlLI]

עשרת העקרונות של יאנג צ'ן פו

לקראת הסדנא שתתקיים בשבת יוסי איתיאל מקבוצת הטאי צ'י המסורתי הכין תרגום חדש ומלא של עשרת העקרונות לתרגול של יאנג צ'ן פו.

הכרת עשרת העקרונות מומלצת למתרגלי טאי צ'י וצ'י קונג כאחד.

קריאה מהנה. שאלות ותגובות לטכסט ניתן להוסיף בתגובות לרשומה זו.

תרגול תנועת הפתיחה בקבוצת הטאי צ'י המסורתי

בקבוצת הטאי צ'י המסורתי, אנחנו מתרגלים את הטאי צ'י גם כאמנות לחימה, ולא כתרגול בריאותי בלבד. התרגול של הטאי צ'י כאמנות לחימה מביא רמות נוספות של אתגר והנאה וכולל תחומי אימון נוספים מעבר לתבנית, בהם תרגול תנועה בודדת, פושינג הנדס, פה ג'ינג ויישומים לחימתיים. אני מצרף סרטון שצילמנו השבוע בשיעור ומראה חלק מצורת העבודה על תנועת הפתיחה. למי שרוצה לקרוא עוד על שיטות האימון השונות אני ממליץ לקרוא את המאמר "טאי צ'י – מערכת האימון המסורתית".
קבוצת הטאי צ'י המסורתי פתוחה לתלמידים מכל הרמות שרוצים ללמוד ולתרגל טאי צ'י מתוך מחויבות לתרגול רציני בגישה המסורתית.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=QkJWg0SH11g]

הכאב הטוב והכאב הרע

כל מי שמתרגל טאי צ'י או צ'י קונג לאורך שנים, נתקל לפעמים בכאב בתרגול, ובשאלה מה לעשות ולא לעשות כשיש כאב. באופן כללי, הגישה המקובלת בתרגול טאי צ'י וצ'י קונג היא לתרגל בצורה נוחה, ולא להגיע למקומות של כאב. זוהי הנחיה שחשובה לבטיחות של המתרגל, בשלבים הראשונים של התרגול, אבל גם שומרת אותנו ב"איזור נוחות" שיכול למנוע מאתנו סוגים מסויימים של לימוד.

כאב טוב וכאב רע.
הכאב הוא סימן אזהרה של הגוף לכך שגבול נחצה, לקיומה של סכנה, ובאופן בסיסי מניע אותנו להפסיק את הפעולה. עם זאת בתרגול יש זמנים שבהם אפשר לעבוד עם הכאב ויש זמנים שרצוי להפסיק את התרגול. מהם ההבדלים בין כאב טוב לכאב רע? כאב שמביא להתפתחות מול כאב שמביא להרס?

אני רואה שתי אינדיקציות עקריות. האינדיקציה הראשונה היא חלקית אבל חשובה, האם הכאב מהיר או איטי. כאב פתאומי יכול להעיד על בעיה אקוטית שדורשת הפסקת תרגול. בין אם זה כאב בשריר או במפרק, אם הכאב חד ומהיר, זו נורה אדומה וצריך להזהר לא להמשיך בצורה שמחזקת או מחדשת את הכאב. כאב איטי לעומת זאת יכול להיות רע או טוב, וכאן אפשר להשתמש באינדיקציה נוספת שהיא התחושה לאחר התרגול. כאב שנעלם לאחר התרגול ולא משאיר אחריו עקבות אלא הרגשה טובה יכול להיות כאב "טוב" ( אם כי לא תמיד). כאב שנשאר לאורך זמן, או מחמיר עם התרגול יכול להיות כאב "רע" שמאותת לנו על תהליך שלילי בגוף או על נזק שנגרם או עלול להגרם.

במקרה שאנחנו חוששים שהכאב הוא כאב "רע" כדאי לחפש את המקור שלו. האם התנוחה/תנועה מדוייקת או לא? האם יש מאמץ יתר? בעזרת התבוננות ברגע בו מופיע הכאב, ובמאפיינים שלו ניתן ללמוד רבות ולהשתמש בכאב כמורה שעוזר לנו לדייק ולתרגל נכון יותר.

בכל מקרה של כאב שממשיך לאורך זמן ו/או מחמיר, יש לפנות למורה ולשאול, כדי שנוכל ללמוד מהכאב כשהוא קטן, ולא לחכות שיגדל.

מהו כאב טוב אם כך? כאב טוב הוא ביטוי של חציית גבולות, צמיחה והתמודדות, ועל זה אני מקווה לכתוב בהמשך.

הפנינג יום הטאי צ'י והצ'י קונג הבינלאומי

מדי שנה מתקיימים ברחבי העולם אירועים לציון יום הטאי צ'י והצ'י קונג הבין לאומי. מטרת האירועים לקדם את תרגול הטאי צ'י והצ'י' קונג בקהילה, ככלי לשיפור הבריאות וההרמוניה. השנה קיימנו כמדי שנה  במסגרת בית הספר יצירה הפנינג טאי צ'י וצ'י קונג בפארק הירקון בתל אביב. לשמחתי הגיעו הרבה אנשים,  תלמידים ותיקים וחדשים, אורחים משיטות טאי צ'י וצ'י קונג שונות  ואנשים שבאו להכיר את התחום. התנסינו בסדנת צ'י קונג לפתיחת הלב שנג זן, בסדנאות טאי צ'י בסגנונות יאנג וצ'ן, ובהדגמות.

תמונות יפות מההפנינג ניתן לראות כאן.

והנה שלושה סרטונים מההדגמות

בסרטון הראשון אני מסביר ומדגים עם יניב פושינג הנס (תרגול זוגות של טאי צ'י)

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=0oMnvklTEbA]

כאן רואים את יניב ואנדריי מדגימים טאי צ'י בסגנון צ'ן (הסגנון העתיק של הטאי צ'י)

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=6Ss-dt9o-Hc]

וכאן רואים את אנדריי ויניב מדגימים יישומים של תנועות מתוך התבנית של סגנון צ'ן

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=FUo1AUxF94s]

למי שמתעניין בסגנון צ'ן, אנחנו מתכננים לפתוח בתל אביב קבוצה בהדרכת אנדריי ויניב. מי שמעוניין מוזמן לפנות אלי.

להתראות ביום הטאי צ'י בשנה הבאה 🙂

חוויות מהסדנאות עם אמין הו

(נכתב בלילה האחרון של סדנת הצ'י קונג)
מחר מסתיימות הסדנאות השנתיות עם מאסטר אמין הו. בשביל מי שלא היה בסדנאות, וגם בשביל מי שהיה, אני רוצה לכתוב מעט על מה שלמדנו השנה.
הדבר העקרי שפשר ללמוד בעיני מהמפגש עם אמין הוא כוחו של התרגול. אמין התחיל ללמוד טאי צ'י וצ'י קונג (ואומנויות נוספות) כילד, ומאז במשך כל חייו (השנה הוא יהיה בן 60) המשיך לתרגל באדיקות. כשהתחלתי ללמוד איתו לפני כ 16 שנים, הוא היה קם כל בוקר בשעה 05:00 ומתאמן כשלוש שעות אימון אישי. זאת בנוסף לאימון עם תלמידים בשיעורים במשך היום או בערבים. המסירות הזו לאורך שנים רבות נראית לעין בפירות של התרגול. למי שפגש את אמין אין צורך להסביר, ולמי שלא, אפשר לומר שיש לו אנרגיה ומרץ של שלושה אנשים, וכשמתחילים ללמוד ולתרגל איתו ניתן לראות ולחוש בבירור בתוצאות של אימון רציני לאורך שנים. המילה אנרגיה מקבלת משמעות מוחשית כשלומדים איתו, הן ברמת האנרגיה שלו, והן באנרגיה שהוא מקרין במהלך השיעורים.
החלק המרכזי בביקור היה סדנת הצ'י קונג הרפואי שארכה לראשונה ארבעה ימים. במהלך הסדנא לימד אמין לראשונה בישראל את צ'י קונג אלף הידיים ואלף העיניים של הבודהא קואן יין, וכתוצאה מכך תרגלנו לראשונה בארץ את ארבע סדרות הצ'י קונג שמרכיבות את השיטה של אמין – חמשת הצלילים, הריפוי המואר, גוף הזהב, ואלף הידיים ואלף העיניים של הבודהא קואן יין. ארבע הסדרות מסודרות במבנה היררכי . חמשת הצלילים מיועדים לריפוי וחיזוק האיברים הפנימיים, הריפוי המואר לפתיחת המעגל השמימי הקטן, גוף הזהב לפתיחת המעגל השמימי הגדול, ואלף הידיים ואלף העיניים של הבודהא קואן יין להטענת הגוף באנרגיה קוסמית. במהלך הלימוד עם אמין, ניתן לחוש בבירור את האנרגיה החזקה שהוא מקרין, ולמעשה ללימוד איתו יש חלק טכני בלימוד הסדרות, וחלק שהוא לימוד ברמה אנרגטית דרך החוויה של האנרגיה שהוא מקרין ומעביר לתלמידים. בסדרת אלף הידיים ואלף העינים של הבודהא קואן יין בא לידי ביטוי חלק נוסף בגישה המסורתית לצ'י קונג שאמין מלמד, והוא שתרגול צ'י קונג לא חייב להיות קל. התרגול של הסדרה כולל 5 תנוחות ידיים שונות לקבלת אנרגיה מהיקום כאשר בכל תנוחה מחזיקים חמש דקות וזה לא קל, ולפעמים אפילו מאוד קשה. הקושי הזה הוא חלק מהתרגול וחלק מגישה שאומרת שבשביל תוצאות משמעותיות צריך גם להתאמץ. כשלומדים עם אמין, ניתן בהחלט לראות את פירות המאמץ שהוא משקיע לאורך השנים.

בתחום הטאי צ'י היו לנו שתי סדנאות פתוחות וסדנת מורים. גם כאן המסר בעיני היה שהמאמץ הוא חלק מהתרגול. הנושא של הסדנא הראשונה היה פיתוח עצמה פנימית בטאי צ'י, והסדנא נפתחה בתרגול צ'י קונג משיכת חוט המשי ובעמידת עמוד של כשעה בעמידת המעגל הגדול (כשהידיים מחבקות כדור) שאיתגרה רבים מאיתנו. בהמשך עברנו לתרגול התבנית עם דגש על עבודה עם דימויים לחיזוק הכוונה והעצמה הפנימית, ולאחר מכן יישומים של תנועות מהתבנית. אמין שם דגש רב על החשיבות של תרגול צ'י קונג ומדיטציה בעמידה כדי לבנות בסיס איתן בטאי צ'י, שאיתו ניתן לתרגל את התבנית ובהמשך גם פושינג הנדס ויישומים. בסדנת המורים המשכנו כמידי שנה לשפר את תבנית 56 התנועות של סגנון צ'ן.

כהמשך לסדנאות עם אמין ניתן להצטרף כבר עכשיו לקבוצת הצ'י קונג המתקדם בימי שישי בפארק בה אנו מתרגלים כעת את צ'י קונג גוף הזהב והחל מחודש אפריל נתרגל את צ'י קונג הריפוי המואר. בימי ראשון ניתן להצטרף לקבוצת המדיטציה בעמידה, ולתלמידים רציניים יש אפשרות להצטרף לקבוצת הטאי צ'י המסורתי שבה אנו מתרגלים את התבנית המסורתית של סגנון יאנג, פושינג הנדס ויישומים. בקבוצות הצ'י קונג הבסיסי נתחיל בחודש אפריל ללמוד את צ'יק קונג משיכת חוט המשי שמאפשר לפתח את הבסיס הפיזי והאנרגטי לתרגול טאי צ'י, ומומלץ לכל תלמידי הטאי צ'י.

אני מצרף סרטון של תרגול טאי צ'י בסגנון צ'ן שתרגלנו בהפסקה בסדנת הצ'י קונג.
[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=WkfbPlH8CA0]

מי שרוצה לחלוק מהחוויות שלו בסדנאות עם אמין מוזמן לכתוב זאת בתגובות.

פו זונג וון והספר של סגנון יאנג

בשיעור הטאי צ'י המסורתי אתמול בערב, יוסי הביא טכסט מהספר של פו זונג וון כדי להעלות כמה שאלות בקשר למשמעויות של הטכסט. בלימוד טאי צ'י יש ללימוד המעשי עם מורה חלק מאוד משמעותי, אבל על מנת להשלים את הלימוד ולהפוך את האומנות למלאה יותר, יש חשיבות רבה ללימוד העיוני מטכסטים שונים. הטכסטים החשובים ביותר בלימוד הם הקלאסיקות של הטאי צ'י שעליהם אכתוב בהמשך, אבל יש גם קלאסיקות מודרניות כמו הספר הזה וזו הזדמנות לכתוב על פו זונג וון והספר המפורסם שלו.

פו זונג וון (1903-1994) נחשב לאחד המאסטרים המובילים והמשפיעים של סגנון יאנג בסין. הוא למד כתלמיד הדלת הפנימית (תלמיד מהמעגל הפנימי) עם יאנג צ'ן פו, והיה חלק מהמשפחה בהיותו נשוי לבת המשפחה. פו זונג וון למד עם יאנג צ'ן פו מגיל צעיר ועד למותו של יאנג בשנת 1937, ונחשב ביחד עם בנו הגדול של יאנג צ'ן פו לתלמיד שקיבל את השיטה במלואה וכממשיך שלה. פו זונג וון התחיל ללמד ביחד עם יאנג צ'ן פו ולימד איתו ברחבי סין בעת שיאנג הפיץ את אמנות הטאי צ'י.
לאחר מותו של יאנג צ'ן פו המשיך פו זונג וון ללמד ולהפיץ את הטאי צ'י בסגנון יאנג, ואחד מהישגין הבולטים היה הספר ששמו באנגלית הוא Mastering yang style Yaijiquan. בספר זה מתוארת התבנית המסורתית של סגנון יאנג כפי שלימד אותה יאנג צ'ן פו. הספר כתוב ברמת פירוט גבוהה מאוד ועם התייחסות להיבטים חיצוניים ופנימיים של התנועה. את התיאורים המפורטים מלווים רישומים מצויינים שנעשו על פי תמונות שלל יאנג צ'ן פו. הספר בתרגומו המקצועי של לואיס סווין כולל גם פרק קצר על פושינג הנדס, חלק מהקלאסיקות הקדומות יותר של הטאי צ'י, והערות מתרגם מחכימות. ספרים רבים מאוד נכתבו על טאי צ'י ובעיקר על סגנון יאנג, ועדיין ספר זה שנכתב לפני שנים רבות בולט כאחד במועילים והשימושיים שבהם לתלמידי הסגנון.
לכל מי שמעוניין ללמוד את סגנון יאנג לעומק, הספר של פו זונג וון והסרטונים שלו ביוטיוב הם אוצר רב ערך.

mastering yang stylemastering yang style
[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=OKji-gYex2Y&feature=related]

צ'י קונג גוף הזהב

 אחד מסוגי הצ'י קונג הראשנים שלמדתי עם מאסטר אמין הו היה צ'י קונג גוף הזהב. באותה תקופה תלמיד שרצה ללמוד צ'י קונג היה צריך להתחייב לתרגול יומיומי במשך שלושה חודשים  כתנאי תקבלה לקורס. ההשפעה של התרגול היתה מצויינת ומהר מאוד הרגשתי את העצמה שהתרגול נותן, הן ברמת האנרגיה הכללית והן באמנות הלחימה.
מבין סוגי הצ'י קונג שלמדתי צ'י קונג גוף הזהב הוא המחזק ביותר, והתרגול שלו מאפשר בניית עצמה פנימית מוחשית, בשילוב עם תחושה של שלווה ובהירות. השילוב של הנשימה ההפוכה, הצליל, התנועה והדמיון המודרך בחלק התנועתי, והחלק האחרון שכולל מדיטציה בישיבה עם דימוי הלוטוס המוזהב, מביאים להשפעה מיוחדת, שגם היום כחמש עשרה שנים לאחר שלמדתי את התרגול אני מרגיש אך עדיין לא מבין במלואה. צ'י קונג גוף הזהב מתאים מאוד למי שעוסק באמנויות לחימה, ולמי שמתמודד עם לחצים ועומסים ומעוניין בתרגול שמחזק ומרגיע בו זמנית.
למי שרוצה להתנסות בתרגול, ניתן להצטרף לקבוצת התרגול של צ'י קונג גוף הזהב בימי שישי בבוקר, וכמובן להצטרף לסדנא של אמין בפברואר.
בוידאו רואים את החלק התנועתי השלישי, שמביא לפתיחת המסלול השמימי הגדול ולחיזוק עצמת הגוף המלאה ואת השחרור והעיסוי שנעשה בין החלקים התנועתיים לפיזור הצ'י ואיזון המחמם המשולש.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=5i3TDaKHuXw]