אומנויות לחימה רכות מול קשות

טאי צ'י צ'ואן, נחשבת לאמנות לחימה רכה, מונח שבא להבדילה  מאומנויות הלחימה הקשות. אבל מה הוא ההבדל בין רכות לקשות ? וממה נובעים ההבדלים אם המטרה של אומנויות הלחימה היא דומה? הסבר פשוט וברור קראתי עכשיו בפורום אומנויות הלחימה של תפוז. את ההסבר כתב שי חי, שהוא מורה לאומנות לחימה שנחשבת רכה/קשה ושמה וויצ'י ריו.

 

"התפיסה הרווחת כיום בנושא, מטעה מאוד ולא נכונה, היא אומרת שהסגנונות הקשים משתמשים בכוח פיזי ותנועות נוקשות אשר מלוות במתח שרירי במטרה להשיג מכה חזקה יותר, ןלעומתם האסכולה של הסגנונות הרכים , במטרה להשיג עוצמה למכה ,עובדים ברכות ושיחרור, כאשר הם מכווצים את השריר רק בזמן המתיחה הסופית- או רגע המכה.
תפיסה זו אינה נכונה מכיוון שהמטרה הסופית שתי האסכולות זהה היא, והינה לכווץ ככל האפשר את קבוצת השרירים אשר דרושה לביצוע הפעולה בזמן שליחת המכה ובאותו הזמן להרפות ככל האפשר, את קבוצת השרירים האנטגוניסטיים (הפוכים) שלה אשר באופן טבעי ינסו לעצור את התנועה, דבר זה יביא למהירות, וזרימת כוח ואנרגיה בצורה חלקה שתסתיים בחדירה עמוקה יותר שתביא למכה חזקה מאוד.
מכיוון שלא משנה כמה "רכה" שיטה מסויימת תטען להיות, חייב להיות מתח שרירי מסויים בכדי לקיים תנועה ומעבר לכך להוציא כוח ממכה, מכך יוצא שהדבר היחידי השונה בין האסכולות, היא הדרך להשיג ולפתח את אותו הכוח- קרי, שיטת האימון.
השיטות הרכות, כדוגמאת טאי צ'י, גורסות כי על התלמיד להתמקד בהרפיית השרירים האנטגוניסטיים משיעורו הראשון ובמשך כל תקופת אימוניו ודרך כך לבנות מכה חזקה, בזמן שלתלמיד המתאמן בשיטה מאסכולה קשה, יאמר לעבוד מול מתח שריר ובכוח מלא, ולהתאמן כך, עד שעם הזמן יכיר את גופו היטב, במהלך האימונים, עם התפתחותו ושליטתו בטכניקה, ובנסיון לא מודע להשיג מהירות ויעילות מירבית ירפה לבסוף את השרירים האנטגוניסטיים במהלך המכה עד לרגע המתיחה הסופי בו יכווצם שוב וישיג עוצמה גבוהה של מכה."

 

הדברים מתייחסים להיבט צר באומנויות הלחימה אבל יכולים להסביר בצורה יפה את הסיבה להבדלים. אני רוצה להוסיף בהקשר של הטאי צ'י, שתלמיד טאי צ'י לומד קודם כל הרפייה, ובשלבים מתקדמים לומד לפתח את הכוח. פיתוח הכוח בטאי צ'י נעשה בעיקר בעזרת שימוש בדימויים בעת תרגול התבנית ובתרגול עמידות סטטיות. הסיבה שטאי צ'י היא אומנות כל כך מועילה ונפוצה היא שהחלק הראשון שיש בו הרבה שחרור וקצת חיזוק, מאוד מועיל מבחינה בריאותית.

תגובות בפייסבוק

תגובות

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *